Elemzések Több millió „gyanús” dízelautó járja Európa utcáit

Több millió „gyanús” dízelautó járja Európa utcáit

autopro.hu/F.M. | 2023.03.25 16:22

Több millió „gyanús” dízelautó járja Európa utcáit

Az ICCT nemzetközi természetkutatási egyesület hosszú, többéves kutatást követően sok európai dízeljármű esetében túl magas károsanyagkibocsátást állapított meg. Az „újraértékelés” oka az Európai Bíróság úgynevezett kibocsátásszabályzó berendezéseket érintő határozata – miszerint a tisztítási funkció csak akkor iktatható ki, ha konkrét műszaki károsodások vagy biztosági kockázatok merülnek fel.

Hirdetés

Az ICCT értékeléséből kiderült, hogy a korlátozások alapján az Euro 5-ös járművek 85 százaléka, az Euro 6-os járműveknek pedig 77 százaléka „gyanúsan magas” kibocsátási értékeket produkál a kutatók tudósítása alapján. Az esetek 40 százalékában már az egészségre is káros nitrogén-oxid kibocsátást mértek. Bár az mérési eredmények és annak oka még vitatott.

A számok nem egyéni méréseken alapulnak, hanem egy hatalmas teszt adathalmazán és másodlagos hatósági, illetve szervezeti kibocsátásméréseken, amelyeket már 2016 óra végeznek - egy évvel korábban robbant ki a Volkswagen dízelbotránya.

Tiltott kibocsátásszabályzók

Az ICCT szerint az adathalmaz nagyjából 700 ezer különböző európai autó kibocsátási adatait tartalmazza. Ezen belül a kutatók több különböző mérési eljárást vesznek sorra – nagyrészt „távoli mérést”, tehát az elhaladó járművek kibocsátását mérik az út szélén elhelyezett mérőeszközökkel. De alkalmaznak közvetlenül a kipufogóra szerelhető mobil mérőeszközöket is. Majd a kapott értékeket motor és járműtípusnak megfelelő mintaértékekkel vetik össze, „amelyeket általában az elvárt kibocsátásszabályzó rendszer működése alapján határozunk meg”.

Az értékelések értelmezése után kiderült, hogy többek között a dízelek esetében a hatalmas kibocsátási értékekért „nem megfelelő kibocsátásszabályzó berendezés használata” lehet a felelős. Viszont a valamivel alacsonyabb kibocsátású értékeknél is felmerülhet „egyéb motorkalibrációs megoldás, amely az Európai Bíróság ítélete alapján szintén tiltott kibocsátásszabályzási módszernek minősül”.

A VDA kritizálja a módszereket, a környezetvédők lépéseket követelnek

A járművek kibocsátásának útszéli mérései, bár csak erős becsléseknek mondhatók, az ICCT régóta dolgozik azon, hogy megmutassa, hogyan mutathatnak ezek az értékek a valós kibocsátásra, de a közvetlen kipufogóra szerelt mérők igazolják is a kelleténél magasabb nitrogén-oxid kibocsátást.

A Német Autóipari Egyesület, a VDA kritikát fogalmazott meg a figyelembe vett járművek kiválasztását és a módszertant illetően. A szóvivő úgy reflektált az ICCT mérési eredményeire, hogy „rég elavult adatokon alapul”. Ugyanis ma már ehhez képest „jelentős a javulás”. Az egyik járműóriás képviselete szerint a régebbi dátumú mérési értékei nem tükrözhetik az új modellek kibocsátását – így tehát az ICCT mérései önkényesnek mondhatók.

A Deutsche Umwelthilfe igazoltnak látja a becslésekből származó adatokat. A Közlekedési Hatóságtól követelték az összes németországi Euro 5-ös és 6-os dízeljármű „megfelelő korlátozásoknak való megfeleltetését és az engedélyezetlen kibocsátásszabályzók eltávolítását”. Ám ez több mint nyolcmillió személyautót érintene. A KBA ellen már megtették a megfelelő jogi lépéseket. A flensburgi hatóságok arra hivatkoztak, hogy az évekkel korábban tesztelt járművek megfeleltek az akkor hatályos rendelkezéseknek.

A kibocsátásszabályzó rendszerek szoftveres megoldások a motorvezérlésben, amelyek a kibocsátott anyag szűrésének intenzitását szabályozzák. A Volkswagen dízelbotránya az ilyen programok szabálytalan manipulálásából indult ki, mivel így a mérés pillanatában a rendszer maximális szűrési kapacitáson működött. Vannak szabályzórendszerek, amelyek csak bizonyos futási idő után vagy nyomásérétkek után lépnek működésbe.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink