5p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Számok és szempontok jönnek. Most arról, hogy miért érdemes ilyen ingatlanba fektetni és mekkora értéknövekedést lehetett elérni vele az elmúlt évben. 

Csak a bolond és a kőgazdag nem kíváncsi arra, hogy mennyit ér a lakása, a háza, a nyaralója, a telke, a földje vagy a boltja. Laptársunkon, az mfor.hu-n kalkulátorok segítenek a különféle hitelek kiválasztásában. Itt ahhoz adunk fogódzót hétről-hétre, hogy mire elég a pénzünk, ha venni szeretnénk vagy hogy mennyiért tudjuk eladni az ingatlanunkat. Ehhez felhasználjuk a hivatalos és a szakmai forrásokat. Inkább egyfajta iránytű lesz a végeredmény, ami kiegészítheti a vevő vagy az eladó ismereteit.

A társasházak mélygarázsaiban lévő beállók immár szabadon adhatók-vehetők.  Fotó: ligetbudapest.hu
A társasházak mélygarázsaiban lévő beállók immár szabadon adhatók-vehetők. Fotó: ligetbudapest.hu

Budapesti garázs

Jól tette, aki akárcsak 3-4 éve is részben vagy egészben budapesti garázsba fektette a pénzét. Azok értéke ugyanis követte, egyes időszakokban meghaladta a lakóingatlanok drágulási ütemét. Tavaly 25-26 százalékos volt az átlagár emelkedése, jelenleg átlagosan 6,3-6,4 millió forintért lehet ilyen ingatlant venni. Garázst vásárolni azért is megérte, mert viszonylag kis tőkebefektetés kellett hozzá, nem sokszor tízmillió forint, mint a lakások esetében. 

Ezt a hihetetlen értéknövekedést az táplálja folyamatosan, hogy növekszik a kereslet és a felszíni parkolási övezetek határa egyre kijjebb tolódik: Pesten már jócskán a Hungária körúton kívülre, Buda északi és nyugati hegyvidéki részeinek aljáig, illetve délen Albertfalváig. 
 
Mennyit ér tehát most egy garázs? Az attól is függ, hogy mennyi parkolóház van az adott kerületben, mennyien ingáznak oda dolgozni, hogyan változtatta meg az önkormányzat a felszíni parkolási rendet és mennyi új társasház épült, amelyeknek a beruházói minden lakáshoz építenek gépkocsibeállót. Utóbbinál megjegyezzük, hogy nem minden esetben egyenes az arányosság az ár és a beálló mérete között. 

Az épített külvárosi P+R parkolók elszívhatnak potenciális garázsvásárlókat, de például a nagy értékű (10 millió forintnál drágább) autók használói vélhetően továbbra sem mondanak le arról, hogy rendszeresen védettebb ingatlanban tegyék le járművüket és ők vagy cégük inkább kifizeti a magas havi bérleti díjat, semmint hogy kockáztasson. Ez a belvárosban vagy kicsit kijebb, de egyedi garázsban lehet akár 50-60 ezer forint is, egyébként a fővárosi átlagos bérleti díj 30-35 ezer forint környékén van. 

Értékbefolyásoló tényezők:

  • kategória (mélygarázs, önálló garázs, fedett beálló)
  • új vagy használt
  • állapot
  • elhelyezkedés
  • elektromos töltési lehetőség
  • dupla méret (családi házaknál és egyes társasházaknál)

A belvárosi mélygarázsos beállóhelyek jellemzően az átlagár felett kelnek el, míg a fedett autóbeállók akár harmadával is olcsóbbak lehetnek. Pest külső körzeteiben vannak sorgarázsok, amik többnyire 20-30 éve vagy még régebben épültek, szinte mindig téglából, de lehetnek betonból készültek is. A tulajdonosok nem túl sokat költöttek erre, viszont vannak kerületek, hol egy tulajdonosnak akár több ilyen garázsa is van és mindet bérbe adja, ami kiváló passzív jövedelem.

Nézzük tehát az árakat! A budai kerületekben 5,5-6,5 millió forint között alakult az átlagár, de jellemzően nincs nagy különbség a kerületek között. A belvárosban 6 millió forint körüli garázsárak az irányadóak, míg a XIII. kerületben már 6,6 millió az átlagérték, ennél valamivel kedvezőbb az árszint a IX. kerületben, ahol átlagosan 5,6 millió forintot kérnek egy garázsért. A külső pesti kerületek drágultak a legnagyobb mértékben, így már ott is csak 5 millió forint felett lehet gépjármű tárolót venni.

Az értékekre kihatott egy fontos változás tavaly: egy újonnan életbe lépett törvény szerint eladhatóvá váltak a társasházi mélygarázsok beállóhelyei, vagyis hivatalosan is forgalomképesek lettek, megerősítve az addigi nem törvényes gyakorlatot. Erről laptársunk, az mfor.hu is beszámolt ebben a cikkben.
 
Ha valakinek a külső kerületekben van garázsa, akkor jó hír számára, hogy tavaly az eddig jellemzően olcsóbb külső pesti kerületek is felzárkóztak a belvárosi, budai garázsárakhoz. Főváros szerte majdnem mindenhol emelkedett az árszint 2022-ben: a XIII. kerületben az ezt megelőző évhez képest több, mint 30 százalékkal, jóllehet, az emelkedés alacsonyabb bázisról indult. Második az áremelkedési listán a III. kerület (20 százalékkal), majd a XI. kerület (8 százalékkal) és a IX. kerület (7 százalékkal) következik.

----------------------------------------

Az ebben a cikkben megjelölt ingatlanértékek közelítőek, nem helyettesítik a hivatalos értékbecslést és nem képezhetik semmilyen jogügylet alapját. Az értékek megjelölésénél és az értékmódosító tényezőknél az értékbecslési szakma által elfogadott általános szempontokat vettük figyelembe, azzal a megjegyzéssel, hogy minden egyes ingatlannal kapcsolatban felmerülhetnek más körülmények is, amelyek befolyásolhatják annak az értékét. 

A Mennyit ér az ingatlanom? sorozat összes cikkét itt olvashatja.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Ingatlan Közel felére esett vissza a lakásépítési kedv a szomszédunkban
Privátbankár.hu | 2024. április 18. 13:18
Az első két hónapban, a nyers adatok alapján, 41,2 százalékkal csökkent Romániában a lakásépítés volumene éves összevetésben - közölte csütörtökön az Országos Statisztikai Intézet (INS).
Ingatlan Mennyit ér az ingatlanom? Kádár-kocka küzd a luxusnyaralóval a Tisza-tónál
Mester Nándor | 2024. április 17. 18:47
Idén várhatóan tovább növekszik a Tisza-tó népszerűsége. Az ok igen prózai: még mindig jóval olcsóbb, mint a Balaton vagy a Velencei-tó környéke, egy-két ottani kistelepülésen használható a Falusi CSOK és ha nyaralót keres valaki, akkor javuló és bővülő szabadidős és kiskereskedelmi szolgáltatásokra számíthat. Az ingatlankínálat egyre színesebb, már a luxus is megjelent – derül ki sorozatunk mostani részéből.
Ingatlan Mi az a hatalmas, ami a Duna Plaza mögött épül?
Privátbankár.hu | 2024. április 17. 07:49
A Futureal Csoport kezd egy óriásberuházást. 
Ingatlan Nagy biznisz a magánkollégium és a közösségi társasház, de nem nálunk
Privátbankár.hu | 2024. április 13. 13:55
Más régiós országokban érdemesebb kiadásra lakóingatlant építeni, mint Magyarországon. Leginkább az adózás miatt.
Ingatlan Mennyit ér az ingatlanom? A Velencei-tónál lassan beérik az árak a pesti agglomeráció átlagát
Mester Nándor | 2024. április 10. 19:10
Lapunk az elmúlt években többször is írt arról, hogy a főváros agglomerációja gyakorlatilag elért a Velencei-tóig. Azzal a különbséggel, hogy sokáig a Budapestet ölelő településgyűrű árai jóval magasabbak voltak. Mára ez a különbség erősen csökkent, főleg azért, mert annyira megugrott a kereslet a Balaton kis testvére körül, hogy az fölvitte az árakat, bár a használt lakások-házak ára még mindig nem érte el a budapesti agglomeráció legdrágább részein tapassztalható szintet. 
Ingatlan Nagy dobás a budapesti irodapiacon
Privátbankár.hu | 2024. április 10. 14:01
Szinte egy teljes épületet kibérelt a Wizz Air a pesti Dunaparton.
Ingatlan Digitális? Nem, figitális - új fogalom született
Privátbankár.hu | 2024. április 8. 18:11
Mutatjuk, mit is jelent.
Ingatlan Mennyit ér az ingatlanom? Az Audi miatt is már egymilliós négyzetméterárak vannak Győrben 
Mester Nándor | 2024. április 3. 18:31
Egyértelműen árfelhajtó hatású, hogy a nyugat-magyarországi nagyvárosban számos autóipari és technológiai cég telepedett meg, élén az Audival. Bár a lakásépítés üteme ott is lassult az elmúlt másfél-két évben, ez vélhetően átmeneti, ugyanis a városba és környékére folyamatosan érkező új munkaerő fenntartja a keresletet és az új lakástámogatási feltételek miatt kicsit növekedhet a belső lakásmobilitás. Nagy kérdés, hogy további külső körzetekben is megjelennek-e lakóparkok és hogy a belvárosban folytatódik-e a nagyon régi épületek lakáscélú felújítása.
Ingatlan Úgy fest, a kormány ráerőlteti a budapestiekre a betonprojektet
Privátbankár.hu | 2024. március 29. 08:59
A parlament elé kerül a budapesti „mini vagy más néven maxi Dubaj” építése, amely a város egyik rozsdaövezetének helyén egy betonkomplexumot képzel el. A főváros vezetősége próbál ellenállni.
Ingatlan Debrecen mellett épít logisztikai csarnokot a belga WLP
Privátbankár.hu | 2024. március 28. 17:05
Bérlő még nincs, saját kockázatra indították el a beruházást.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG