Előfizetői tartalom

Az egekben marad a dízelár, a hiány minden gazdasági fellendülésnek keresztbe tehet

Portfolio
Az orosz tengeri nyersolajimport decemberi teljes betiltásának kis túlzással semmi komolyabb negatív következménye nem lett az európai finomítók és a fogyasztók számára, a februári finomított termék embargó kapcsán azonban sok hozzáértő kongatja a vészharangot - nem véletlenül, emeli ki Horváth Ágnes energiapiaci szakértő a Guruló Hordó blogon. Az orosz dízel lecserélése a közgazdász szerint egy kevésbé triviális történet a globális dízelhiány, a nyersolajtól teljesen eltérő kereskedelmi partnerkör és a különböző régiós üzemanyagspecifikációk miatt. Az árak is magasan maradhatnak és átmeneti fizikai hiány is lehet a következő félévben, a teherszállításban és az ipari termelésben betöltött szerepe miatt pedig egy esetleges dízelhiány minden gazdasági fellendülésnek keresztbe tehet.

Megvolt a teszt? Hát...

Tavaly december 5-től tengeri úton nem lehet orosz nyersolajat importálni az Európai Unióba, ami a gyakorlatban is érvényesül, egy kisebb Bulgáriába irányuló mennyiségtől eltekintve.

A világ ebből meglepően keveset tapasztalhatott.

Oroszország sikeresen átirányította nyersolaj exportját India, Kína és más ázsiai országok (pl. Sri Lanka, Pakisztán) felé, igazából már tavaly nyáron, jóval a hivatalos embargó életbe lépését megelőzően, az akkor még önkéntes európai import tilalmak miatt. Az Európai Unió pedig növelte beszerzéseit Norvégia, az Egyesült Államok, Szaúdi Arábia, Guyana és Azerbajdzsán felől. A zökkenőmentes átállásban segített az is, hogy a csővezetékes orosz olajszállításokra nem vonatkozott az embargó, illetve hogy az orosz kőolaj ára a 60 dollár/hordós olajársapka alatt maradt, így az európai hajók is legálisan tudtak szállítást vállalni az oroszok részére is.

Kedves Olvasónk!

A keresett cikk a portfolio.hu hírarchívumához tartozik, melynek olvasása előfizetéses regisztrációhoz kötött. Lapunk kiemelt tartalmaihoz való hozzáférés díja egy évre 29 845 forint. Választhatsz havi csomagot is, melynek költsége 2 490 forint. További információ és csatlakozás az alábbi gombra kattintva!

Signature előfizetés