szerző:
László Ferenc
Tetszett a cikk?

Felkerestük a Ford gigantikus gyártóüzemét, ahol évente nem kevesebb, mint 385 ezer jármű készül hagyományos hajtáslánccal éppúgy, mint szupertrendi villanymotorral. A portfólió egyik véglete az elektromos robogó, a másik pedig a hatalmas nyergesvontató.

Történetünk 1928-ban kezdődik, amikor is a Koc nevezetű cég megnyitotta első törökországi Ford kereskedését, majd pedig 1959-ben létrehozta az Otosan gyárat, ahol 1967-ben kezdődött meg a Ford Transitok gyártása. 1983-ban 30 százalékos részesedést vásárolt a cégben a Ford, 1997-ben pedig létrejött a Ford Otosan vegyesvállalat, melyben a két cég egyenlő részesedéssel bír.

A Koc Holding mára eljutott arra a szintre, hogy egymaga kitermeli a török GDP 8 százalékát. A 20 ezer alkalmazottat foglalkoztató Ford Otosan három török és egy román helyszínen évente mintegy 722 ezer járművet gyárt. Mi az Isztambultól 2 órányi autózásra található gölcüki gyárban tettünk rövid látogatást.

László Ferenc
László Ferenc

Hatalmas méretek

A 712 ezer négyzetméter alapterületen 340 ezer négyzetméternyi üzemterületet felvonultató gölcüki üzem több mint 8 ezer alkalmazottnak ad munkát, melyek 17 százaléka nő. Mint megtudtuk, a Ford Otosan mindent megtesz annak érdekében, hogy növelje a nők részarányát, melynek azonban gátat szab, hogy ebben a gyárban relatíve nagy méretű és nehéz alkatrészekből szerelnek össze járműveket.

A 2001-es évnek 40 ezer legyártott kocsival nekivágott üzemben jelenleg már évi 385 ezer autó készül. Autógyártás alatt ezúttal konkrétan azt kell érteni, hogy a beérkező fém nyersanyagból itt helyben készül az összes karosszériaelem, melyeket helyben fényeznek és itt kerül sor a komplett hajtáslánc beszerelésére és a teljes összeszerelésre, amit helyi tesztelés és minőségellenőrzés követ.

László Ferenc
Ford Otosan

A nagyságrendekről sok mindent elárul, hogy nemcsak kültéren, hanem az üzemek belsejében is kisbusszal vittek körbe bennünket. Az esetleges ipari kémkedést elkerülendő az épületek belsejében szinte sehol sem volt szabad fényképezni.

Gölcükben készülnek a Ford Transitok számos különböző karosszéria változatban és változatos hajtáslánccal. A rövidebb-hosszabb, alacsonyabb-magasabb haszonjárművek első-, hátsó- és összkerékhajtással, dízel és elektromos motorokkal hagyják el a szupermodern, javarészt automatizált gyártósorokat.

Ford Otosan

 

Elkészült autók a speciálisan megvilágított minőségellenőrző teremben
László Ferenc
Az Európában értékesített Transitok 88 százaléka a Ford Otosannál készül, és Gölcükben gyártják a Ford első elektromos haszonjárművét, az általunk már alaposan letesztelt E-Transitot. Az LG-től érkező cellákból itt helyben szerelik össze és tesztelik a 68 kWh kapacitású akkumulátorcsomagot, mely maximum 317 kilométeres hatótávot biztosít. Évente 130 ezer akku hagyja el a gyártósorokat.

A termékkínálat egyik érdekessége a török fejlesztésű Rakun 2 és 3, melyek a típusjelzésüknek megfelelő 2, illetve 3 kerekű elektromos robogók. Az 5,5 lóerős teljesítményű és 45 km/h végsebességű kompakt haszonjárművek meglepően sokba, átszámítva mintegy 3,7 millió forintba kerülnek.

Rakun 2
László Ferenc
Rakun 3
László Ferenc

A másik végletet a Ford Trucks nyergesvontatói jelentik, melyekből hamarosan tisztán elektromos változatok is elérhetők lesznek. Idén ősszel mutatták be a Ford első elektromos nagy haszonjárművét, melyben egy 392 kWh kapacitású gigantikus akkumulátor rejtőzik, ami ideális esetben 75 perc alatt teljesen feltölthető és mintegy 300 kilométeres hatótávot biztosít.

Tisztán elektromos kukásautó
Ford Trucks

A legújabb modell

A májusban debütált E-Transit Customhoz hasonlóan szintén Törökországban fog készülni a napokban leleplezett újgenerációs E-Tourneo Custom, a Ford akár kilenc személy szállítására is alkalmas, 100 százalékban elektromos kisbusza, melynek első példányait az ígéretek szerint a jövő év közepén vehetik majd át a megrendelők.

A 218 lóerős teljesítményű villanymotor egy nettó 74 kWh kapacitású akkumulátorból nyeri a működéséhez szükséges energiát, az aksitechnológia az amerikai piacos Ford F-150 Lightning pickupból érkezett.

Ford
Ford

Az egypedálos vezetési élménnyel szolgáló E-Tourneo Custom 11 kW-os AC-töltővel 8 óra alatt tölthető fel teljesen, 125 kW-os DC-fronton pedig mintegy 40 perc alatt oldható meg egy 15-ről 80 százalékra történő feltöltés. És ideális esetben 5 perc alatt akár 38 kilométernyi hatótáv is nyerhető.

A 2 tonnás vontatási képességű újdonság nemcsak felvenni, leadni is képes elektromos energiát: a két darab 2,3 kW-os aljzatra lényegében bármilyen elektromos fogyasztót rá lehet csatlakoztatni. A 12 colos digitális műszeregységgel és 13 colos infotainment kijelzővel szerelt, alapáron 5G kompatibilis kisbusz 2024-től NFC-alapú digitális kulccsal is rendelhető lesz.

Ford
Ford

Mivel a tisztán elektromos hajtás nem mindenki számára élhető, a Tourneo Custom 2,5 literes benzinmotorra épülő plugin hibrid verzióban is elérhető, melynek 11,8 kWh kapacitású akkumulátora 50 kilométeres hatótávot biztosít. Ezenkívül 136, 150 és 170 lóerős dízelmotorral, hatfokozatú kézi- és nyolcfokozatú automata váltóval is gyártják az újdonságot, mely most először akár összkerék-hajtással is elérhető.

Az Active, Sport és Titanium X kivitelű új Tourneo Custom jól felszerelt példányai mátrix LED-fényszórót, 14 hangszórós hi-fi-t és 19 colos kerekeket vonultatnak fel. Az új sínrendszer minden korábbinál egyszerűbben variálható utastérrel kecsegtet, a kivehető ülések tömege jelentősen csökkent.

Ford
Ford

Mit hoz a jövő?

A Ford Otosan négy török telephelyén található kutatási-fejlesztési központokban összesen mintegy 1700-an dolgoznak többek közt formaterv, hajtáslánc és tesztelés fronton. A jövő egyértelműen az elektromos autózásról szól, melynek jegyében a vállalat 2030-ban már csak tisztán elektromos személyautókat, 2035-ben már kizárólag villanymotoros kis- és közepes haszonjárműveket, 2040-ben pedig már csak elektromos nehéz teherautókat fog gyártani.

A török üzemek a tervek szerint 2030-ra teljesen karbonsemlegessé fognak válni, és addigra 40 százalékkal csökkenteni kívánják az elhasznált víz mennyiségét, miközben az újrahasznosított és megújuló alapanyagokból készített alkatrészek részarányát 30 százalékra szeretnék növelni.

A gyárigazgató vázolja az üzem méreteit
László Ferenc

A romániai Krajovában található gyár is a Ford Otosanhoz tartozik. 2023-tól itt fog készülni az új Courier, amit 2024-től követ majd az elektromos e-Courier, illetve a kompakt szabadidő-autók piacán versengő Puma vadonatúj elektromos változata. Krajovában évente 250 ezer autó készül és hamarosan 270 ezres darabszám fölé növelik a gyártókapacitást.

Ford Otosan

A Ford Otosan a Ford és a Volkswagen közötti együttműködésből is kiveszi a részét, a vállalat gyártósorain készül majd a VW új 1 tonnás haszonjárműve.

Az említett szövetség gyümölcse többek közt az új Ford Ranger és Volkswagen Amarok, melyek a Ford dél-afrikai üzemében gördülnek le a gyártósorról. Utóbbiak közül elsőként a Ranger Raptor forgalmazása kezdődött meg elsőként, a terepezésre optimalizált csúcsmodellről nemrégiben részletes tesztben számoltunk be.

László Ferenc

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.