Gyártók Acélbeszerzésén keresztül zöldíti autógyártását a BMW

Acélbeszerzésén keresztül zöldíti autógyártását a BMW

autopro.hu | 2022.11.23 04:20

Acélbeszerzésén keresztül zöldíti autógyártását a BMW

Fotó: BMW PressClub Magyarország

A BMW Group módszeresen dolgozik beszállítói hálózata számára megfogalmazott környezetvédelmi céljai elérésén, amelynek égisze alatt a globális acélbeszerzései mentén keletkező károsanyag-kibocsátás mértékét is jelentős mértékben csökkenti: az európai beszállítókkal megkötött kezdeti szerződések után a müncheni központú vállalatcsoport most az Egyesült Államokban és Kínában is alacsonyabb emisszió mentén előállított acél beszerzésére vonatkozó megállapodásokat írt alá.

Hirdetés

„Beszállítói hálózatunkban az acél az egyik legjelentősebb emisszió-forrás, ezért az alapoktól újraszervezzük acélportfóliónkat – 2026-tól így nemzetközi gyártási hálózatunk teljes acélszükségletének több mint egyharmadát alacsonyabb emisszió mentén előállított acéllal szolgáljuk ki. Ezzel évente mintegy 900.000 tonnával csökkentjük beszállítói hálózatunk összemissziós értékét, miközben az acélipar átalakulásának is irányt mutatunk” – mondta Joachim Post, a BMW AG igazgatótanácsának beszerzésekért és beszállítói hálózatért felelős tagja.

Középtávon a BMW Group újabb acélbeszállítókkal megkötött szerződésekkel fokozza tovább a beszállítói hálózatában keletkező károsanyag-kibocsátás csökkentését, amellyel következetesen szén-dioxid-mentesíti beszállítói hálózatát. A középkategóriás, tisztán elektromos meghajtású modellek beszállítói hálózatában keletkező emisszió körülbelül 20 százaléka az acél számlájára írható – amely sorban a harmadik az akkumulátorcellák és az alumínium után. Sokoldalú tulajdonságainak köszönhetően az acél mégis az autógyártás egyik legfontosabb alapanyaga, amely a jövő koncepciói és modellgenerációi esetében sem lesz kevésbé fontos.

Középpontban a megújuló energiaforrások

Az amerikai kontinensen a BMW Group már megkötötte megállapodásait a Steel Dynamics (SDI) és a U.S. Steel partnereként működő Big River Steel acélgyártó vállalatokkal arra vonatkozóan, hogy helyi acélgyártási folyamataikhoz megújuló energiaforrásokat használjanak.

A BMW Group egyesült államokbeli és mexikói laposacél-szükségletének mintegy felét elektromosan működtetett, ívkemencés acélgyártási eljárással (EAF) állítják elő, amely elektromos energia hasznosításával olvasztja be a vas- és acélhulladékot. Ez a gyártási eljárás nagymértékben csökkenti az acélgyártás során keletkező emissziót, kiváltképp az olvasztókemencében végzett, szénalapú acélgyártáshoz viszonyítva. Az alacsonyabb emisszió mentén előállított acélt a BMW Group Spartanburg és San Luis Potosí városokban működő gyáraiban használják fel, az új autók vázszerkezetének megépítésénél. Alapvető anyagtulajdonságainak köszönhetően az ívkemencés gyártási eljárással előállított acél még alkalmasabb a járművek vázszerkezetében való alkalmazásra.

Hidrogénalapú acélgyártás

Kínában a BMW Group idén augusztusban írt alá megállapodást az HBIS Group acélgyártó vállalattal, amely 2023-tól alacsonyabb emisszió mentén előállított acéllal látja el a müncheni központú vállalatcsoport senjangi gyárait. Az HBIS Group fokozatosan áll át az elektromosan működtetett, ívkemencés gyártási eljárással kombinált, hidrogénalapú acélgyártási módszerre, amelynek eredményeként 2026-tól minden korábbinál alacsonyabb károsanyag-kibocsátással lesz képes előállítani az acélt. Kínában így a BMW Group lesz az első autógyártó, amely ügyfeleinek olyan, sorozatgyártásban készült modelleket kínál majd, amelyeknek vázszerkezete az HBIS Group által, alacsonyabb emisszió mellett előállított acélból készült.

Európában a BMW Group a Salzgitter AG oldalán írt alá alacsonyabb emisszió mentén előállított acél beszállítására vonatkozó megállapodást, amelynek értelmében a határozottan alacsonyabb emissziós értékű alapanyag 2026-tól jelenik meg a BMW Group Európában működő gyárainak sorozatgyártási folyamataiban. Tavaly októberben a müncheni központú vállalatcsoport a svédországi H2 Green Steel startup vállalkozással is megkezdte együttműködését: 2025-től az H2 Green Steel olyan acéllal látja el a BMW Group európai üzemeit, amelynek előállításához kizárólag hidrogént és megújuló energiát használnak fel.

Zárt alapanyag-körforgás

A BMW Group már több acélbeszállítóval is zárt alapanyag-körforgást alakított ki, az acéllemez-hulladékokkal a főszerepben. Az új acéltekercsek leszállításakor az acélgyártó partnerek visszaviszik a gyárba a felhasználás során, így például az ajtók megmunkálásakor és a présüzemekben keletkező acélhulladékokat, amelyeket később új acél előállításához használnak fel. Ez az acél aztán ismét visszakerül a BMW Group gyáraiba. A nyersanyagok így a körforgásos gazdaság alapelvét követve többször is felhasználhatók, hozzájárulva természeti erőforrásaink megőrzéséhez.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Hirdetés

Kiemelt Partnereink