Gyártók Együtt az utakon – de nem mindegy, hogyan

Együtt az utakon – de nem mindegy, hogyan

autopro.hu | 2022.11.22 07:20

Együtt az utakon – de nem mindegy, hogyan

Fotó: Magyar Suzuki Zrt.

A Magyar Suzuki az Ipsosszal közös friss kutatásából– mely szerint vezetés közben feszültek, figyelmetlenek, türelmetlenek, agresszívek vagyunk – az derül ki, hogy egy társadalmi viselkedési séma megváltoztatására van szükség ahhoz, hogy a közlekedés minden résztvevője biztonságban legyen az utakon. Ezért hívta életre a vállalat az „Együtt az utakon” nevet viselő közlekedésbiztonsági kampányát.

Hirdetés

A kutatási eredményekből kiderült, hogy számos tényező befolyásolja a közlekedők biztonságát, ezek egyike pedig a mentális állapotunk, amelyekre olyan események is hatással lehetnek, mint a koronavírus, az orosz-ukrán háború és a jelenlegi gazdasági helyzet is. Egy közlekedési stresszhelyzetben még a legnyugodtabb sofőrök is frusztráltak, figyelmetlenek lesznek, vagy esetleg félelmet is éreznek. Ilyenkor következik be az, hogy szitkozódunk, dudálunk, de komolyabb esetben előfordulhat a követési távolság szándékos lerövidítése, a jobbról előzés, vagy akár egy heves szócsata is bekövetkezhet az autóból kipattanó sofőr és a közlekedés másik résztvevője között. És ez sok esetben balesethez vezethet. Meglepő adat, de a megkérdezettek közel 60 százaléka saját bevallása szerint néhányszor, míg 12 százalék többször és 5,1 százalék rendszeresen szegte már meg a KRESZ-t, amely balesethez vezethet. A megkérdezettek közül minden negyedik autós naponta lát balesetet a közutakon, 34,7 százalék akár többször is, amelyek legfőbb okaként a szabályok be nem tartását, a figyelmetlenséget és az erőszakos viselkedést nevezték meg. Pedig némi udvariassággal, kedvességgel, türelemmel és előzékenységgel a megkérdezettek nagy része komfortosabban élne meg egyes közlekedési szituációkat.

Társadalmi szinten van szükség a változtatásra

A Magyar Suzuki autógyártóként hangsúlyozza, egy biztonságos autó kevés, fontos az egyén felelőssége is abban, hogy a közlekedés valamennyi résztvevője biztonságban érezze magát, függetlenül attól, hogy gyalogosan, kerékpárral, motorral vagy autóval közlekedik. Ebben látják a kampány legfontosabb üzenetét is.

Ahogyan Bonnár-Csonka Zsuzsanna, a Magyar Suzuki kommunikációs vezetője ismertette, „Véleményvezérek és közlekedéssel foglalkozó szakértők bevonásával edukációs, figyelemfelhívó kampányt indítottunk ’Együtt az utakon’ címmel. Hisszük ugyanis, hogy a biztonságos közlekedés közös felelősségünk. Felkértünk influencereket, tegyenek javaslatot, mi segíthetne a közlekedési kultúra megváltoztatásában. A beérkezett ötletek közül végül Semjén Nóra (az Anyakivan blog megalkotója, színésznő) előzékenységi KRESZ javaslatát dolgoztuk ki. Összeállítottuk azt a 14 pontot, amelyek kiegészítik a KRESZ-t. Ezek inkább az emberi érzelmekre hatnak, alkalmazásuk közben pedig tekintettel vagyunk a közlekedés többi résztvevőjére is”.

Zerkovitz Dávid közlekedéspszichológus reagálva a 14 pontra elmondta, a határozottság nem zárja ki, hogy egy közlekedési szituációban egyúttal előzékenyek is legyünk. Az „Együtt az utakon” kampány másik szakértője, Csörgő László vezetéstechnikai tréner pedig úgy gondolja, az a legfontosabb, hogy nézzünk magunkba, hogy a közlekedés során mindent megteszünk-e, amit a másiktól elvárunk, ahelyett, hogy azt néznénk, a másik hogyan viselkedik. Véleménye szerint „A közlekedésben három fontos viselkedésfaktor van: türelem, megértés és idő. Hagyjunk időt magunknak a közlekedésre és értsük meg a többieket”.

A kampány megvalósításában szintén részt vevő Rusznák András igazságügyi közlekedési szakértő szerint is sokszor némi odafigyeléssel vagy éppen előzékenységgel az alapkonfliktus is elkerülhető lenne. Úgy véli, az hiányzik a legjobban, hogy a sofőrök minden szituációban képesek legyenek felmérni az összes rájuk leselkedő veszélyforrást, illetve átlássák azok létrejöttének következményeit. Azt javasolja, hogy minden nap tegyük fel magunknak a kérdést „Ha a mai utam egy forgalmi vizsga lett volna, vajon sikerült volna?” A kutatásból látszódott, hogy „a válaszadók negyede bevallottan is ítéletet hoz egy-egy szabály felett, megkérdőjelezi annak szükségességét ahelyett, hogy egyszerűen betartaná azt. Pedig egy közlekedési balesetnél a rendőrség, vagy adott esetben a bíróság nem aszerint fog mérlegelni, hogy az a szabály mennyire életszerű, vagy indokolt; és higgyük el, a közlekedési szabályrendszer a legtöbb esetben jól átgondolt és megfelelő környezetet teremt a biztonságos közlekedéshez” – teszi hozzá a szakértő.

Sosem késő tanulni a hibáinkból és változtatni a szokásainkon

A Magyar Suzuki „Együtt az utakon” kampányában szerepet vállalt Stohl András is, aki úgy érezte, a saját példája jól mutatja, mekkora árat lehet fizetni azért, ha hozunk egy rossz döntést közlekedés közben. Ugyanakkor szerinte sosem késő változtatni.

„20, illetve 12 évvel ezelőtt kétszer is olyan közlekedési balesetet szenvedtem, amelyet a felelőtlenségem okozott. A felelősségem teljes körű elismerése mellett a büntetés letöltése után változtattam a szokásaimon. Bár 12 év telt el az eset óta, még ma is gyakran találom magam olyan helyzetekben, amikor nem tudják a sofőrök hova tenni, hogy engem volán mögött látnak. A büntetésem részeként öt évre bevonták a jogosítványom, amelyet visszakapva minden körülmény mellett ügyelek arra, hogy betartsam a KRESZ-szabályait. Tanultam a hibámból és törekszem rá, hogy többet hasonló ne történjen meg. Azok, akik ma hoznak rossz döntéseket az utakon, gondolják végig, mennyire éri meg egy-egy csata a közutakon!” – indokolta szerepvállalást a színész, műsorvezető.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Hirdetés

Kiemelt Partnereink