Túl sokat utazunk magas kibocsátással

2022.május.22.
Megosztás Küldés Messengeren Pinterest

Változatlanul magas az üvegházhatást okozó gázok éves kibocsátásának átlagos növekedése az elmúlt évtizedben a közlekedési szektorban és változtatások nélkül az innen származó kibocsátások 65%-kal növekedhetnek 2050-re. Rendszerszintű infrastrukturális változtatásokra van szükség, amelyek lehetővé teszik a széleskörű egyéni cselekvést és a közlekedési szolgáltatások iránti kereslet csökkentését, ami egyben az energiaigényt is mérsékli. A keresleti oldalon fennálló lehetőségek és az alacsony üvegházgáz-kibocsátású technológiák csökkenthetik a közlekedési ágazat kibocsátását a fejlett országokban és korlátozhatják a növekedését a fejlődő országokban. A mérséklésre irányuló lépések számos járulékos előnnyel járnának, beleértve a levegőminőség javulását, az alacsonyabb egészségügyi kiadásokat, a közlekedési szolgáltatásokhoz való egyenlő hozzáférést vagy a kevesebb dugót. A masfelfok.hu cikke.

Túl sokat utazunk magas kibocsátással
Fotó: Getty Images

Az üvegházhatást okozó gázok éves kibocsátásának átlagos növekedése 2010 és 2019 között lelassult az előző évtizedhez képest az energiaellátásban (2,3%-ról 1,0%-ra) és az iparban (3,4%-ról 1,4%-ra). Ezzel szemben nagyjából változatlan maradt, évi 2% körüli növekedési értékkel a negyedik legnagyobb kibocsátónak számító közlekedési ágazatban.

Globálisan ez a szektor adja az emberi tevékenységből a légkörbe kerülő üvegházgázok 15%-át. Ezen kibocsátások 69%-áért a közúti szállítás, 9%-áért a légi közlekedés, 7%-áért pedig a hajózás felelt. A 1,5-2 °C-os klímacélok tartása akkor lehetséges, ha legkésőbb 2025-ben tetőzik a globális üvegházgáz kibocsátás, majd meredek csökkenés lép fel a következő évtizedekben. Ezekhez jelentős változásokra van szükség a közlekedési szektorban is, ugyanis

megfelelő intézkedések nélkül a közlekedésből származó kibocsátások 65%-kal növekedhetnek 2050-re, míg a 1,5 °C-os felmelegedés tartásához éppen hogy 59%-os csökkenésre van szükség a század közepére a 2020-as szinthez képest.

Az IPCC Harmadik Munkacsoportjának az éghajlatváltozás mérséklésével foglalkozó jelentése szerint az elektromobilitás – az elektromos meghajtású járművek, például autók, kerékpárok és buszok használatában figyelhető meg a legnagyobb arányú pozitív fejlődés, ahol a tiszta energiák és a mérséklés összekapcsolódik.

A technológiai fejlesztések azonban önmagukban nem elegendőek a közlekedési kibocsátások csökkentésére. A kereslet változása és a kínálat dekarbonizációja azonban együttesen már jelentősen mérsékelheti az éghajlatváltozást és

akár 68%-kal tudnánk csökkenteni a közlekedési szektor kibocsátásait, ha mással és máshogy közlekednénk.

A városi közlekedés újragondolása kiemelkedő jelentőségű

A kereslet oldali igények változása, például az aktív közlekedési módok (kerékpározás, gyaloglás) vagy a közösségi közlekedés előnyben részesítése és az ehhez szükséges körülmények és infrastrukturális változások megteremtése csökkenti az összes közlekedési szolgáltatás iránti keresletet, és támogathatja az energiahatékonyabb közlekedési módokra való átállást.

A városi közlekedés újratervezésében hatalmas mérséklési lehetőségek rejlenek, mivel ez a terület felel a globális kibocsátások 8%-áért.

A városoknak a tömegközlekedésre, a gyaloglásra és a kerékpározásra kell hangsúlyt fektetni. A kormányoknak ösztönözniük kell az elektromos robogók, kerékpárok, autók, teherautók és buszok használatát. Ez biztosítaná, hogy azoknak a magánszemélyeknek és vállalkozásoknak, akik csökkenteni szeretnék kibocsátásukat, módjukban álljon ezt megtenni.

A keresletközpontú beavatkozások sokfélék lehetnek. Ilyen intézkedés például a távmunka támogatása és a járműautomatizálás (ekkor részben vagy teljesen jármű irányítja a vezérlést, ami javíthatja a járművek hatékonyságát, csökkentheti a torlódásokat), melyek csökkenthetik az utazási igényeket és a károsanyag-kibocsátást. A várostervezés is kiemelten fontos: a nem elterülő, ezáltal kevesebb közlekedést generáló, sűrűbb városok 2050-ig egynegyedével csökkentheti a városi közlekedéshez köthető emissziót.

Új város- és szolgáltatóközpontok, valamint a „15 perces város” koncepciójának a megvalósításával rövidíthető az ingázás, a fennmaradó kereslet hatékonyabb közlekedési módokra való áthelyezésével (pl.: a személygépjárműveket felváltó buszok, kötött pályás közlekedés), valamint az alkalmazott közlekedési módokkal szintén csökkenthetőek a kibocsátások (pl. megújuló energiával hajtott elektromos buszok).

Rengeteg beavatkozási lehetőség van a keresleti oldalon, és mindegyik számít

Az alábbi ábrán látható, hogy a szolgáltatások iránti kereslethez kapcsolódó mérséklő válaszlehetőségek három területre sorolhatók:

  • társadalmi-kulturális tényezők, amelyek a társadalmi normákkal, kultúrával, valamint az egyéni döntésekkel és viselkedéssel kapcsolatosak;
  • infrastruktúra használat, amely olyan támogató infrastruktúra biztosításához és használatához kapcsolódik, amely lehetővé teszi a kibocsátáscsökkentésre irányuló egyéni választást és viselkedést; és a
  • technológia átvétele, amikor az új technológiák elérnek a végfelhasználókig.
A keresletoldali mérséklési lehetőségek 2050-ig. Forrás: IPCC AR6 WGIII
Fotó: másfélfok.hu

A keresleti oldalt érintő mérséklési lépéseket magába foglaló stratégiák minden ágazatban segíthetnek a kibocsátások csökkentésében, így a szárazföldi közlekedési szektorban is 66,75%-os kibocsátáscsökkentésig. A társadalmi-kulturális tényezők akár 15%-kal is hozzájárulhatnak a szárazföldi közlekedés üvegházgáz-kibocsátás csökkentéséhez 2050-re, míg az aktív mobilitás, például a gyaloglás és a kerékpározás pedig akár 10%-kal. A jól megtervezett távmunka, és az azt szorgalmazó politikák legalább 1%-kal csökkenthetik a közlekedéssel kapcsolatos üvegházgáz-kibocsátást.

Az infrastruktúra-használat (különösen a várostervezés és a megosztott utazási módok, mint a tömegközlekedés vagy telekocsi szolgáltatások) körülbelül 20-50%-os potenciállal rendelkezik a szárazföldi közlekedés üvegházgáz-kibocsátásának csökkentésében, különösen a fejlődő országokban meglévő infrastruktúrák folyamatban lévő tervezésének átirányítása révén. A technológia átvétele, különösen a belsőégésű motorok betiltása és a 100%-ban elektromos járművekre vonatkozó célok, valamint a hatékony, könnyű autók elterjedése, 2050-ben hozzájárulhat a szárazföldi közlekedés kibocsátásainak 30–70%-os csökkenéséhez.

Az olyan társadalmi-kulturális tényezők, mint például a hosszú távú repülések elkerülése és a vonatra váltás, ahol csak lehetséges, 10–40%-kal járulhatnak hozzá a légi közlekedés üvegházgáz-kibocsátásának 2050-re történő csökkenéséhez.

Meddig képes Európa alkalmazkodni a klímaváltozáshoz?

Meddig képes Európa alkalmazkodni a klímaváltozáshoz?

A közlekedés zöldítéséhez az energiaszektort is muszáj dekarbonizálni

Az alacsony kibocsátású technológiák költségei 2010 óta folyamatosan, így a napenergia 85%-kal, a szél 55%-kal, a lítium-ion akkumulátorok pedig 85%-kal csökkentek. Elterjedtségük vagy használatuk többszörösére nőtt 2010 óta – tízszeresére a napenergia és százszorosára az elektromos járművek esetében. Az IPCC-jelentés ezt a sikert a kutatás-fejlesztésnek, a különböző kísérleti projektek finanszírozásának, valamint az olyan kereslet-vonzó eszközöknek, mint például a felskálázáshoz szükséges kiépítési támogatásoknak tulajdonítja.

Az alacsony üvegházgáz-kibocsátású villamos energiával hajtott elektromos járművek kínálják a legnagyobb alacsony szén-dioxid-kibocsátású potenciált a szárazföldi közlekedésben az életciklus alapján, ezért az alacsony szén-dioxid-kibocsátású villamos energia jelentős növekedésére lesz szükség a rendszerben.

Az akkumulátoros elektromos járművek életciklusuk során alacsonyabb üvegházhatású gázkibocsátással rendelkeznek és gazdaságosabbak, mint a belső égésű motoros járművek, ha olyan árammal töltik fel őket, ami alacsony szén-dioxid-kibocsátású energiamixből származik.

Közlekedési módok, ahol csak a kutatás-fejlesztés segíthet és az elkerülés

A légi közlekedés a fentiekkel szemben széles körben nehezen dekarbonizálható ágazat, mert erősen függ a fosszilis tüzelőanyagoktól, és olyan infrastruktúrával rendelkezik, amely hosszú időre belakatolja a kibocsátásokat. Probléma továbbá, hogy a légi közlekedésből származó szén-dioxid-kibocsátás csökkentésének lehetőségei a repülőgépek technológiájának (pl.: súly csökkentése, aerodinamikai fejlesztések) vagy üzemeltetésének javítása révén korlátozottak és a fejlesztések ellenére sem sikerül tartani az előrejelzett csökkenést az üzemanyag felhasználásban.

A repülés iránti kereslet további növekedésének egyetlen módja a szén-dioxid-kibocsátás növekedése nélkül az alternatív, alacsonyabb kibocsátású bio- vagy szintetikus repülési üzemanyagok alkalmazása lehetne, ezek azonban még a kutatás-fejlesztési fázisban vannak.

Kisebb hatótávolság esetén a legfeljebb 50 utast szállító könnyű repülőgépek képesek lehetnek elektromos energiát használni, nagyobb gépek esetén azonban ez nem lehetséges. A potenciálisan elektromos energiával hajtható gépek a globális légiflotta kis részét alkotják és a jelenlegi légi közlekedés szén-dioxid-kibocsátásának kevesebb mint 12%-át teszik ki.

A hajózás dekarbonizálása is nehézkes, ráadásul ebben a szektorban a károsanyag-kibocsátás nemcsak az éghajlatra van hatással, hanem a környezetre, a levegőminőségre és az emberi egészségre is. Kimutatták, hogy a tengeri szállítás jelentős mértékben hozzájárul a part menti levegőminőség romlásához, a kénkibocsátás pedig fokozhatja az óceánok elsavasodását. Az óceánokban megnövekedett kénlerakódás pedig tovább növeli a szén-dioxid áramlását az óceánokból a légkörbe, fokozva ezzel a felmelegedést.

A kutatás-fejlesztési törekvések és befektetések hatására megnövekedett hatékonyság nem volt elegendő a hajózás és a légi közlekedésből származó kibocsátások korlátozásához, és a földgáz alapú üzemanyagok nem felelnek meg a dekarbonizációs céloknak ezekben a szegmensekben.

Ha kirúgjuk az uniós klímapolitika egyik lábát, akkor majd egy másikat kell erősítenünk

Ha kirúgjuk az uniós klímapolitika egyik lábát, akkor majd egy másikat kell erősítenünk

Bár a Párizsi Megállapodásban nincs közvetlen említés a nemzetközi hajózásból és légi közlekedésből származó kibocsátásokról, „az egész gazdaságra” vonatkozó kibocsátás-csökkentés ezeket az ágazatokat is magába foglalja. Jelenleg a nemzetközi szállításból származó kibocsátások nemzetileg meghatározott hozzájárulásokban (NDC) való elszámolása az egyes országok saját belátása szerint történik. Az ezekből a szegmensekből származó kibocsátások gyorsan emelkednek (a légi közlekedést súlyosan érintő koronavírus-járványtól eltekintve), és az előrejelzések szerint 2050-re 60-220%-kal fognak növekedni.

Elegendő befektetéssel, ösztönzőkkel és szabályozással a jövőben a hajózásból származó CO2-kibocsátás jelentős csökkentése érhető el alternatív energiahordozókkal. Ezek a technológiák azonban még nincsenek abban a fázisban, hogy felskálázhatóak legyenek, így költségük többszöröse lehet a hagyományos üzemanyagokkal, ami önmagában is csökkentheti a hajózás iránti keresletet, és ezáltal annak kibocsátását, de megnehezítik az átállást.

A technológia önmagában nem fogja megoldani a szállítás és a repülés dekarbonizációját így elengedhetetlen a keresleti oldalon történő változás.

Ennek ellenére ezeknek a kritikus szegmensek a kibocsátásai nem szerepelnek az EU Fit for 55 csomagjában sem, mely összegzi a 2030-ig célul kitűzött 55 százalékos nettó üvegházgáz kibocsátáscsökkentéshez szükséges lépéseket.

A növekvő energiafelhasználás a fosszilisek kivezetése esetén sem tartható

A közlekedés dekarbonizációjához nagy energiasűrűségű, alacsony szén-dioxid-kibocsátású üzemanyagokra van szükség, de ezek elterjedése még nem érte el a kereskedelmi méreteket. Az IPCC szerint az olcsó zöld hidrogén fontos lesz a légi közlekedés és a hajózás átállításában. A következő évtizedben sok munkára lesz szükség ahhoz, hogy ez a megoldás megvalósuljon, mert jelenleg a hidrogén előállításához, szállításához és szállításához szükséges infrastruktúra gyerekcipőben jár.

Fontos továbbá, hogy aggályok merülnek fel a bioüzemanyagok széleskörű használhatóságával kapcsolatban, beleértve a talajra, a vízre és a biológiai sokféleségre gyakorolt hatásokat. Ezért a nehezen dekarbonizálható szektorokban mindenképp szénkivonó technológiákra lesz szükség a maradék kibocsátások ellensúlyozására.

Az éghajlatváltozás mérséklésére irányuló stratégiák során figyelembe kell venni továbbá, hogy véges az akkumulátorokhoz szükséges nyersanyag. A jelenlegi növekedési ütem mellett a ritkaföldfém-elemek és más kritikus anyagok iránti kereslet 2050-re akár 3000-szeresére is nőhet. Elengedhetetlen ezért az energiafelhasználás csökkentése és körforgásos gazdaságra történő mielőbbi átállás. A lítium-ion akkumulátorok újrahasznosíthatóságában jelentős potenciál van, így egy közel zárt körforgásos felhasználás a jövőben enyhítheti a kritikus ásványi anyagokkal kapcsolatos aggodalmakat.

Egy épületelújítási program lehetne az egyik megoldás az energiatakarékosságra

Egy épületelújítási program lehetne az egyik megoldás az energiatakarékosságra

Ne lakatoljuk be a kibocsátásokat!

Hatalmas kiaknázatlan lehetőségek rejlenek a globális kibocsátás gyors csökkentésében a közlekedés terén. Az üvegházhatást okozó gázok kibocsátásának biztonságos szintre való csökkentésére azonban rövid időn belül kell sort keríteni, mert a már elkerülhetetlen hatásokhoz való alkalmazkodás lehetőségei csökkennek a felmelegedés fokozódásával.

Az üvegházhatást okozó gázok kibocsátásának csökkentése a teljes energiaszektorban jelentős átmenetet igényel, beleértve a fosszilis tüzelőanyagok felhasználásának jelentős csökkentését, az alacsony kibocsátású energiaforrások alkalmazását, az alternatív energiahordozókra való átállást, valamint az energiahatékonyságot. A kibocsátáscsökkentés nélküli fosszilis tüzelőanyagokra épülő infrastruktúra folyamatos telepítése belakatolja a kibocsátásokat a közlekedési szektorban is.

Szabó Amanda Imola meteorológus-éghajlatkutató, doktorandusz az ELTE TTK Meteorológiai Tanszékén és a Másfél fok egyik állandó szerzője.

Ha szeretnél még több izgalmas cikket olvasni az éghajlatváltozásról, akkor mindenképpen érdemes ellátogatnod a másfelfok.hu oldalra, ahol rengeteg érdekes téma közül választhatsz.

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest
Google Hírek ikon
Kövesd a Glamour cikkeit a Google hírekben is!

Ez is érdekelhet

Ezek valóban ők? Hatalmasat nőttek Nagy Ervin és Borbély Alexandra ikrei

Ezek valóban ők? Hatalmasat nőttek Nagy Ervin és Borbély Alexandra ikrei

Értesülj elsőként legújabb híreinkről

Parfüm horoszkóp: találd meg a tökéletes illatot a csillagjegyed szerint

Parfüm horoszkóp: találd meg a tökéletes illatot a csillagjegyed szerint

Megérkezett a plüss bob hajtrend, a csendes luxus megtestesítője

Megérkezett a plüss bob hajtrend, a csendes luxus megtestesítője

Gondok vannak a hálószobában? Akkor ezekre érdemes odafigyelni (x)

Gondok vannak a hálószobában? Akkor ezekre érdemes odafigyelni (x)

A sok edzéstől lesérültél? Ettől biztosan hamar felépülsz! (x)

A sok edzéstől lesérültél? Ettől biztosan hamar felépülsz! (x)

Ha valami igazán ütős illatot keresel a nyári bulikhoz, mutatjuk, mit válassz (x)

Ha valami igazán ütős illatot keresel a nyári bulikhoz, mutatjuk, mit válassz (x)

Ezektől a vitaminos kozmetikumoktól ragyogó lesz a bőröd (x)

Ezektől a vitaminos kozmetikumoktól ragyogó lesz a bőröd (x)