Trend Ezek az e-autók határozhatják meg az idei évet

Ezek az e-autók határozhatják meg az idei évet

autopro.hu/D.Á. | 2022.01.23 08:23

Ezek az e-autók határozhatják meg az idei évet

Lucid Air | Fotó: Lucid Media Room

A 2021-es évet a chip- és alkatrészhiány, gyengélkedő ellátási láncok és a koronavírus határozta meg, de még így is virágzott az elektromos autók világa. Számos új, meghatározónak beharangozott elektromos autó jelent meg kicsi és nagy gyártóktól egyaránt. A hátráltató tényezők maradnak, de idén is számos új elektromos modell debütál majd.

Hirdetés

BMW

A Tesla Model 3 riválisának jelentkezik be az új BMW i4, amely a 4-es BMW Gran Coupé elektromos változata. A teljesítményorientált i4 M50 egy 80,7 kilowattórás akkumulátorral, 400 kilowattos (544 lóerő) teljesítménnyel és a gyár szerint akár 521 kilométeres hatótávval érkezik, ára 24 millió forinttól indul.

A BMW új elektromos SUV-ja, az iX extravagáns dizájnjával hívja fel magára a figyelmet. M60 kivitelben 455 kilowattos teljesítményt és 1100 Newtonméter forgatónyomatékot ad le, amely a majdnem 2,5 tonnás testet négy másodperc alatt gyorsítja nulláról száz kilométer/órára. A legerősebb kivitel alapára 43,2 millió forint, az ígért hatótáv 566 kilométer.

Aki kompromisszummentes luxusra vágyik, de nem szereti az SUV-kat, annak a BMW i7 jelentheti a megoldást. A 7-es széria elektromos változata a Mercedes-Benz EQS kihívója lesz, de még csak kémfelvételeket láthatott róla a publikum. Az i7-estől 600 lóerős teljesítményre, 105 kilowattórás akkumulátorra és 640 kilométer körüli hatótávra lehet számítani.

A BMW az alsó méretosztályokra is gondol – piacra dobja kis elektromos SUV-ját, az iX1-et, amely az elektromos paletta alján helyezkedik majd el. Az iX1 valószínűleg le fogja váltani az immár tíz éve piacon lévő i3-at.

Citroën

Talán az óriási BMW iX szöges ellentéte az apró Citroën Ami, ami egy kétüléses, elektromos városi mikroautó. Mindössze nyolc lóerős, és csak 45 kilométer/óra a végsebessége, akkumulátora 5,5 kilowattórás, így azonban egy nagyon kompakt, olcsón fenntartható és könnyen használható városi közlekedési eszköz lehet széles tömegeknek.

Hyundai, Kia, Genesis

A Genesis első tisztán elektromos típusa lesz a GV60, amely azt a Hyundai E-GMP platformra épül, amelyen a Hyundai Ioniq 5 és a Kia EV6 is alapszik. A négykerék-meghajtású, kétmotoros GV60-ról a gyártó azt állítja, hogy a teljesítménye sportautókéval vetekszik.

A BMW iX3-ra fogja ráindítani a Genesis az Electrified GV70 modelljét. A GV70 tisztán elektromos változata 360 kilowattos csúcsteljesítménnyel és 700 Newtonméteres nyomatékkal rendelkezik, ígért hatótávja a CLTC szabvány szerint mérve 500 kilométer felett van. Az elektromos rendszer támogatja a 350 kilowattos gyorstöltést, amivel a gyártó szerint 10-ről 80 százalékra 18 perc alatt tölthető fel az akkumulátor. A koreai prémiummárka terméke elektronikusan vezérelt futóművel és egy E-Terrain névre hallgató, nehéz vezetési körülmények között használatos funkcióval érkezik.

A Genesis a Mercedes EQS-t hívja ki elektromos Electrified G80-asával, amely külsőre megegyezik majd a hagyományos hajtású változattal. A kétmotoros, négykerékhajtású, 272 kilowattos (370 lóerős) konfigurációval a nagy limuzin 4,9 másodperc alatt futja a 0-100-at. A 800 voltos elektromos rendszer akár 350 kilowattos gyorstöltési teljesítményre is képes, és tud teljes értékű hálózati áramforrásként működni elektromos eszközök számára. A takarékosságért egy új rendszer szabályozza a hajtásképlet változtatását.

A Hyundai második tisztán elektromos autója lesz az Ioniq 6, amellyel a gyártó egyenesen a Porsche Taycan babérjaira akar törni. Az utolsó pillanatos áttervezések miatt késni fog a bemutató, csak 2022 közepére várható az Ioniq 6, de megéri várakozni: a változtatásoknak köszönhetően sikerült egy nagyobb, 77,4 kilowattórás akkumulátort beépíteni a 72,6 kilowattos egység helyett.

Tudja még fokozni a Hyundai: elkészül az Ioniq 5 N is, amely a gyártó valaha volt leggyorsabb autója lesz. Az N betű jelenti a Hyundai-nál a teljesítményorientált modelleket, az 585 lóerős Ioniq 5 N-nél pedig aligha szolgált rá jobban bármi más a jelölésre. A modell a Porsche Taycan 4S után eredő Kia EV6 GT-vel osztozik egy platformon, 0-100-as gyorsulása négy másodperc alatt lesz.

Lotus

A Lotus új, elektromos szuperautója, az Evija letaglózó teljesítménnyel bír majd: a négy villanymotor összesen 2000 lóerős rendszerteljesítményt képes leadni, 320 kilométer/óra feletti végsebességet lehetővé téve. Az ígért hatótáv a WLTP szerint 346 kilométer.

A Lotus most először előáll egy SUV-val is. Az Evijával ellentétben a Lotus Type 132 nem az angliai Hethel városában, a vállalat főhadiszállásán fog készülni, hanem Kínában, de a teljesítményére nem lehet panasz: 600 és 750 lóerős kivitelekben készül majd.

Az amerikai, elektromos Lucid Air nem kevesebb, mint 1080 lóerős teljesítményt ígér, de ami még meglepőbb, hogy ehhez 800 kilométeres hatótáv tartozik, ezért rögtön az új Teslaként emlegeti az autós közélet. Ezért a jól hangzó csomagért nagyjából 144 ezer eurós alapárat kell fizetni.

Mercedes-Benz

Erős mezőny ellen indul a Mercedes-Benz EQE – a CLS-osztály méretű elektromos autó a BMW i4 és a Tesla Model 3 kategóriájába tartozik. Az EQE száz százalékban újrahasznosított acélból készül, hatótávja 660 kilométer lesz.

Kilóg a sorból a mai, SUV-k által uralt piacon a Mercedes-Benz elektromos egyterűje, az EQT. Az egyelőre csak koncepcióként lebegtetett autó a Mercedes és a Renault közös fejlesztése. Az EQT-t a Mercedes T-osztály elektromos kistestvérének, egyben a Volkswagen Caddy ellenfelének szánják.

Érkezik a Mercedes-AMG első, teljesítményorientált elektromos autója, az EQS 53. Kétmotoros konfigurációjával, a magasabb teljesítményszinten 761 lóerővel, 1020 Newtonméteres forgatónyomatékkal a Porsche Taycan S vetélytársa lesz. Kisebb eltérések dizájnbeli eltérések lesznek az alap EQS-hez képest, a futómű és a kormányzás biztosan hozza majd az AMG-hatást.

Nissan

A Volkswagen ID.4 terepén ereszti el a Nissan az elektromos Ariya SUV-t. Az alapverzió elsőkerékhajtást és 63 kilowattórás akkumulátort kap, a legmagasabb, e-Performance felszereltséghez pedig négykerék-meghajtás, 87 kilowattos akkumulátor és 290 kilowattos teljesítmény társul.

Ora

A VW ID.3 retró stílusú kihívója akar lenni a kínai Ora Cat kisautó. Nagyjából tízmillió forintnak megfelelő összegért vásárolható majd azokon a piacokon, ahol elérhető lesz. A nagyobb akkumulátorcsomaggal 415 kilométer körüli hatótávot ígér a gyártó 170 lóerős teljesítmény és 8,9 másodperces 0-100-as gyorsulás mellett.

SsangYong

A pénzügyi gondokkal küzdő SsangYongot 2021-ben felvásárolták, azóta pedig nagyobb lendülettel halad az elektromosság felé a koreai gyártó, ezért valószínűleg még 2022-ben láthatjuk a Korando E-Motion SUV-t, a márka első elektromos autóját.

Renault

Az E-Tech Electric kivitel megjelenésével a Renault Mégane már SUV-ként fut majd. 160 kilowattos teljesítményével azonban így is fürge lesz, 7,4 másodperc alatt tudja le a 0-100-as gyorsulást. Hatótávnak 450 kilométert ad meg a francia gyártó.

Toyota, Lexus

Gyártáskész állapotot mutató képek ugyan még nem kerültek ki az idénre beharangozott Lexus RZ-ről, de azt lehet tudni, hogy a Lexus első elektromos autója szabadon változtatható négykerékhajtással és steer-by-wire, azaz a kormánykerék és a kerekek közötti fizikai kapcsolatot nélkülöző, elektronikusan vezérelt kormányzással érkezik. A gyártó szerint a Toyota bZ4X-szel és Subaru Solterrával közös e-TNGA platformra épülő RZ rendkívüli kanyarképességeket, úttartást és teljesítményt kínál majd. A Toyota bZ4X a japán gyártó 25 éves elektrifikációs tapasztalatát fogja tükrözni két változattal: készül egy egymotoros, 204 lóerős, valamint kétmotoros, négykerékhajtású, 217,5 lóerős változat, amely 7,7 másodperc alatt gyorsul nulláról százra.

Volkswagen Csoport

Egy ráncfelvarráson túl egy hatalmas, új akkumulátort is kap idén az Audi e-tron, így az elektromos SUV akár 600 kilométert is meg fog tudni tenni egy töltéssel.

A Volkswagen ID.3 sportosított változataként is lehet gondolni az új Cupra Born-ra, hiszen alapjaiban megegyezik a két típus, de a Born sokkal dinamikusabb külsőt kapott, és elérhető lesz belőle egy erősebb, 231 lóerős kivitel is. 45; 58 és 77 kilowattórás akkumulátorcsomaggal érhető majd el a kis elektromos autó.

Hamarosan érkezik a tisztán elektromos Porsche Taycan új kivitele, a GTS, amely a 4S és a Turbo változatok közé illeszkedik. Utóbbi kétmotoros konfigurációját kapja meg, de a teljesítmény 670 helyett csak 590 lóerő lesz, de a forgatónyomaték marad 850 Newtonméter. Mint a többi variánsból, a GTS-ből is készül shooting brake kivitel, a Sport Turismo.

Elkészül a Škoda Enyaq iV Coupé is, amely az SUV sztenderd változatának ereszkedő tetővonalú változata, amely a kinézeten kívül a kisebb légellenállást is szolgálja, így a hatótáv 535 WLTP szerinti kilométerre ugrik a legnagyobb, 77 kilowattos akkumulátorral. Az Enyaqból készül majd egy nagyobb teljesítményű vRS változat is, amelybe a testvérmodell Volkswagen ID.4 GTX hajtáslánca kerül. Az Enyaq vRS 6,2 másodperc alatt gyorsul majd nulláról százra, köszönhetően 225 kilowattos teljesítményének. A hatótáv akár 460 kilométer.

A Volkswagen 2022-ben érkező SUV kupéja az ID.5, amely az ID.4-gyel közös műszaki alapokra épül, alapára 16 millió forint körül alakul majd. Az villanymotorok 128 vagy 150 kilowattos teljesítménnyel választhatóak, az akkumulátor 77 kilowattos lesz, 520 kilométeres hatótávot biztosítva. A sportosabb GTX felszereltséghez 220 kilowattos teljesítmény jár, így nulláról százra 6,3 másodperc gyorsul az ID.5 GTX.

Színes egyéniség lesz a Volkswagen ID Buzz elektromos kisbusz, amely a konszern MEB elektromosautó-platformjára épül. Készülni fog belőle személy- és teherszállításra alkalmas változat, valamint lakóbusz is, később pedig hosszított tengelytávval is elérhető lesz. A VW – gondolva a jövőre – hardveresen felkészítette az ID Buzz-t a későbbi önvezetésre is.

Volvo, Polestar

Vannak ugyan látványtervek a készülő Polestar 3-ról, de még nem véglegesítette a dizájnt a Volvo prémiummárkája, így csak pár adat tudható: a 2022-es Volvo XC90 elektromos változatáéval megegyező platformra épül majd, a Polestar célja pedig a vezetési élmény és a teljesítmény előtérbe helyezése – utóbbi a 450 kilowattos beharangozott teljesítményből sejthető volt. A Polestar 3 állítólag sok fenntartható anyagot fog tartalmazni.

A Volvo első tisztán elektromos autója lesz a kupéstílusú tetővonalú SUV, a C40 Recharge, melynek legerősebb változatai 5 másodperc alatt tudnak nulláról százra gyorsítani. Ára 21 millió forint körül indul, akkumulátora 78 kilowattórás, hatótávja várhatóan 415 kilométer — olvasható az Autocar összegzésében.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink