Tavaly mutatkozott be a Forma-1 egyik nagy újítása, a szombati sprintkvalifikáció, ami egyrészt meghatározza a másnapi rajtrácsot, másrészt az első három helyezett pontot is kap az eredményért. 2021-ben Silverstone-ban, Monzában és Interlagosban rendeztek sprintfutamot, és az előzetes tervek szerint az idei évre megdupláznák az ilyen hétvégék számát.
Ugyanakkor könnyen lehet, hogy nemhogy hat, de egy verseny sem lesz szombaton, mégpedig azért, mert az istállók nem tudnak megegyezni egymással. Zak Brown, a McLaren vezérigazgatója nemrég elárulta, néhány csapat jelentősen meg akarja emelni a költségplafont, hogy fedezni tudják az esetleges károkat. Az amerikai üzletember később konkrét számot is mondott.
Néhány csapat, de egy különösen, ötmillió dollárral akarta növelni a költségplafont, ami egyszerűen nevetséges, nincsenek mögötte racionális érvek
– nyilatkozta a BBC-nek. –Amikor pedig az ember megkérdőjelezi ezeket, akkor azzal állnak elő, hogy »mi van, ha, mi lehetne, és a biztonság kedvéért szükség van erre«. Az ember pedig csak ül, és azt mondja, hogy ez ostobaság.”
Nem nehéz kitalálni, hogy a mezőny három leggazdagabb csapatáról, vagyis a Mercedesről, a Ferrariról és a Red Bullról lehet szó, de persze ez alapján nem lehet tudni, hogy melyikük milyen mértékben köti az ebet a karóhoz. Az istállók már 2021-ben is kaptak engedményt kár esetén, a hírek szerint sprintversenyenként 500 ezer dollárt, de ez néhány alakult számára nem bizonyult elégnek.
A helyzet pedig azért aggasztó, mert az érintettek még a februári tesztek előtt szavaznak az idei sprintfutamokra vonatkozó szabályokról, a Sky Sports értesülései szerint online. Ha pedig esetleg pár csapat elkaszálja a tervezetet, akkor nem lesz sok idő arra, hogy a sportág vezetése előálljon egy újjal, és arról is voksoljanak,
hiszen az első sprintkvalifikációt Bahreinben, az idénynyitó helyszínén rendeznék.
Bár a szavazási rendszert átalakították, és ezúttal önmagában egy istálló már nem tudja elkaszálni a szabályokat, de a tízből még mindig nyolc egyetértésére van szükség. Ami viszont a jövő évre vonatkozó előírásokat illeti, csupán öt alakulatnak kell támogatnia, így Brown úgy véli, éedemes lenne azzal kezdeniük.
„Úgy gondolom, hogy előre kell mennünk, és már most fixálnunk kell a ’23-as évet a költségvetési sapka emelése nélkül – jelentette ki. – Utána pedig köthetünk kompromisszumot, és ’22-re kicsit megemelhetjük [a költségplafont], vagy ’22-ben töröljük [a sprintfutamokat]. Úgy vélem, [ez esetben] néhány istállónak ki kell állnia, hogy elmagyarázza a szurkolóknak, hogy miért nincsenek sprintversenyek.”
Szahír mellett a tervek szerint Imolában, Montrealban, Spielbergben, Zandvoortban és Interlagosban tartanának sprintkvalifikációt. Stefano Domenicali, az F1 elnök-vezérigazgatója tavaly úgy fogalmazott, hogy a 2022-es sprintversenyekre vonatkozó szabályok megalkotásakor minden érintett érdekeit figyelembe fogják venni, beleértve a televíziós társaságokat és a szurkolókat is. Ugyanakkor teljesen mindegy, hogy például a formátumot vagy a pontozási rendszert megváltoztatnák-e, ha a költségplafonon nem tudnak megegyezni.