Az elmúlt évtizedben számos ígéretes virtuális- és kiterjesztett valóság alapú megoldás született, ám a mindennapjainkat mégsem szőtte át a technológia. A világjárvány ugyanakkor lényeges változást hozott a területen, a négy fal közé szorulva minden eddiginél jobban vágytunk a valóságot hűen imitáló élményekre. Ennek eredményeképp mára  vírusként terjed a VR a kereskedelemben és az ingatlanpiacon, de hamarosan a munkahelyekre, az iskolákba, sőt, az egészségügybe is elérkezik a metaverzum.

A Protechtor szakértői szerint a virtuális (VR)- és kiterjesztett (AR) valóság egyre inkább a mindennapjaink részévé válik, így az egyik legdinamikusabban fejlődő tech szegmens:

2030-ra már közel 1200 milliárd dolláros (ca. 376 ezer 230 milliárd forintos) piacon osztozhatnak a fejlesztések úttörői.

Ahány iparág, annyi megoldás. A virtuális, kiterjesztett és vegyes valóság kézzelfogható gyakorlatokat hoz az életünkbe: például az IKEA applikációjában már kipróbálhatjuk, hogy mutat majd a kiszemelt kanapé a nappalinkban. A lehetőségek szinte korlátlanok

– mondta Gönczy Gábor, a Protechtort szervező Stylers Group ügyvezető-tulajdonosa.

A virtuális- és kiterjesztett valóság alapú megoldások piacán a mesterséges intelligencia és a gépi tanulás technológiája hozhatja el az igazi áttörést a szakértők szerint. Az egyik ilyen piac az egészségügyi VR-piac lesz, amely közel 2,5 milliárd dollárral, azaz 783 milliárd 812 millió forinttal nő majd. Ennek folytán egyre több orvosi részfeladat kerülhet át a virtuális világba.

via GIPHY

Bevett gyakorlattá válhat például, hogy a sebészek VR-ben próbálhatják le az elvégzendő műtétet a megadott betegadatok alapján vagy éppen az orvostanhallgatókat oktathatják különböző fogásokra.

Olyan beavatkozás is előfordult már, melynél a műtőorvosok az általuk viselt speciális szemüvegen keresztül, valós időben kaphattak fontos információkat a páciens állapotáról.

A különböző VR/AR-megoldások alkalmazása megkerülhetetlen lesz, de ami még fontosabb, nem is éri meg kihagyni az általuk nyújtott lehetőségeket. A technológiát használó cégek az egyes feladatokon mintegy 46 százaléknyi időt tudnak spórolni, a produktivitásuk pedig átlagosan 32 százalékkal nő, ami pénzben is kifejezhető, jelentős hasznot hoz. A következő években minden bizonnyal egyre több területen, egyre könnyebben hordható és egyre sokoldalúbb VR-eszközök jelennek meg

– hangsúlyozta Gönczy Gábor.