Újoncokkal tenné izgalmasabbá a versenyhétvégéket a Forma-1

Forma-1, Abu-dzabi teszt, Robert Shwartzman, Ferrari
ABU DHABI, UNITED ARAB EMIRATES - DECEMBER 15: Robert Shwartzman of Russia driving the (35) Scuderia Ferrari SF1000 during the F1 Young Drivers Test at Yas Marina Circuit on December 15, 2020 in Abu Dhabi, United Arab Emirates. (Photo by Rudy Carezzevoli - Formula 1/Formula 1 via Getty Images)
Vágólapra másolva!
Újoncok kötelező szerepeltetésével rázná fel az F1-es versenyhétvégéket a sportág vezetése, amivel nemcsak a fiataloknak kedveznének, de reményeik szerint a futamokat is kiszámíthatatlanabbá tennék.

Évek óta tendencia a Forma-1-ben, hogy csökken a tesztelési lehetőségek száma, az idén a koronavírus-járvány gazdasági hatásai miatt például csak három nap állt a csapatok rendelkezésére a szezon előtt. Mindennek tetejébe ettől az évtől a pénteki két szabadedzés is rövidebb lett, összesen egy órával kurtítva meg a felkészülést. Ebből következik, hogy bár minden korábbinál felkészültebben érkeznek a királykategóriába, az F1-es újoncok így sincsenek könnyű helyzetben, hiszen alig van lehetőségük a tapasztalatszerzésre aktuális Forma-1-es gépekben. A sportág vezetése most azon van, hogy a jövőben változtasson ezen.

A topcsapatok legfeljebb a szezon utáni fiatal pilóták tesztjén ültetnek újoncokat az aktuális autójukba (a képen Robert Shwartzman a Ferrarival tavaly Abu-Dzabiban) Forrás: Formula 1 via Getty Images/RUDY CAREZZEVOLI/Rudy Carezzevoli

Stefano Domenicali, az F1 elnök-vezérigazgatója Monzában arról beszélt, hogy tisztában vannak az újoncok nehéz helyzetével, és már dolgoznak a megoldáson. „Emlékszem, hogy az én időmben egy szezonban 90 ezer km-t teszteltünk, minden nap a pályán voltunk. Ma ezeket a kilométereket a szimulátorban teszik meg, miközben egyre kevesebbet tesztelnek a pályán – világított rá a Ferrari korábbi csapatfőnöke arra, hogy milyen keveset tudnak jelenlegi F1-es autóval körözni a fiatalok. – Úgy hiszem, az egyik ügy, amit megvitatunk és körüljárunk, az a fiatal pilóták fejlődésének menedzselése. Ez nagyon fontos és érdekünkben áll, ezért vannak ötleteink, amelyeket megvitatunk a csapatokkal közös következő megbeszélésen.

A terv az, hogy a következő szezontól nem csak opcionálisan ültethetnek be az állandó versenyzőiken kívül más pilótát a csapatok a nagydíjak első szabadedzésén, hanem kötelező lesz ezt megtenniük. Domenicali szerint ebből pedig a nézők is profitálni fognak.

Beszélünk erről, mert ez a teljes F1-es ellátási lánc szempontjából fontos."

Callum Ilott az idei Osztrák Nagydíj első szabadedzésén az Alfa Romeóval Forrás: Getty Images/2021 Getty Images/Clive Rose

Ross Brawn, az F1 sportért felelős igazgatója elmondta, „azzal kapcsolatban nagyon óvatosak vagyunk, hogy miként határozzuk meg, ki az újonc. Ezt még várjuk ki. Szerintem jövőre minden csapatnak egy fiatal pilótát kell beültetnie péntekenként meghatározott számú alkalommal."

Vannak olyan csapatok, amelyek már most rendszeresen megteszik ezt, a Williams például az idén is többször lehetőséget adott az F2-ben versenyző Roy Nissany-nak első szabadedzésen,

a legtöbb istálló azonban elzárkózik ettől, lévén nem akarja megrövidíteni az állandó versenyzői felkészülését.

Akadnak olyan istállók is, amelyeknek ráadásul nincs is utánpótlás-programja, így a következő szezon előtt találniuk kell egy olyan fiatalt, akit szívesen beültetnek, ha majd kötelező lesz.

Ilyen csapat a McLaren is, Andreas Seidl csapatfőnök ettől azonban még üdvözölte az ötletet. „Nagyon támogatóak voltunk azzal kapcsolatban, hogy legyen kötelező fiatalokat szerepeltetni a szezon utáni teszteken, vagy akár szezon közben a szabadedzéseken, hivatalos gyakorláson.

Egyeztetünk erről a többi csapattal, az FIA-val és az F1-gyel. Vizsgáljuk, hogy kit akarunk az autónkba ültetni ezekre az edzésekre, ez a folyamat jelenleg is zajlik."

Lando Norris 2018-as spái és monzai kipróbálása óta a McLaren nem szerepeltetett újoncot első szabadedzésen Forrás: AFP/Emmanuel Dunand

A McLarent Seidl elmondása szerint az sem zavarja, hogy ezzel Ricciardótól vagy Norristól vesznek majd el gyakorlási lehetőséget. „Abszolút boldogan megtesszük ezt. Annak is van értelme, hogy mindezt fokozatosan vezessük be.

A folytatásban aztán boldogan növeljük ezt a számot. Jó, hogy mindezt kötelezővé teszik, sportszempontból így minden csapat ugyanabban a helyzetben lesz, ami így fair. Ezért is támogattuk ezt az egészet."

A McLaren mellett Aston Martinnak sincs fiatalokat felkészítő programja, Otmar Szafnauer csapatfőnök pedig nem is csinált titkot belőle, hogy ha rajtuk múlna, nem szerepeltetnének újoncot, ugyanakkor belátta, hogy a sportágnak mások az érdekei. „Bizonyára azoknak jön jól ez, akiknek van junior programja.

Ugyanakkor a teljes képet kell néznünk és azt, hogy feltörekvő fiatal tehetségekkel lássuk el a sportágat. Úgy tűnik, hogy az idő előrehaladtával egyre kevesebb a tesztelés és az olyan lehetőség, amelyen megszerezhetik a szükséges tapasztalatot."