Archív Közel harminc milliárd forinttal erősítik a vasúti árufuvarozást

Közel harminc milliárd forinttal erősítik a vasúti árufuvarozást

MTI | 2021.09.14 16:19

Közel harminc milliárd forinttal erősítik a vasúti árufuvarozást

Fotó: Pixabay

A kormány 2025-ig összesen csaknem 30 milliárd forinttal erősíti meg a kötött pályás teherfuvarozás versenyképességét. A szektor szereplői az úgynevezett egyes kocsi szolgáltatás biztosításához igényelhetnek vissza nem térítendő támogatást a most induló programban - közölte hétfőn az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM).

Hirdetés

A vonaton fuvarozott árumennyiség majdnem ötödét szállítják el a piaci alapon veszteséges módon Magyarországon. A költségvetési támogatás a több ezer ágazati munkahely megőrzése mellett így a klíma- és természetvédelmi törekvésekhez illeszkedve a környezetkímélő vasúton tart évi 10-12 millió tonna árut.

A minisztérium közleménye ismertette: az egyes kocsi forgalomban telephelyenként egy vagy néhány teherkocsinyi árut gyűjtenek össze, ezekből rendezik össze a célállomásoknak megfelelően a vonatokat. A lehetőséggel több mint 700 cég, köztük stratégiai jelentőségű társaságok (például gyógyszer- és vegyipari, energetikai vállalatok, erdészetek, stb.), számos kis- és középvállalkozás él Magyarországon. Az egyes kocsi szolgáltatás az elmúlt időszakban éves szinten mintegy 6 milliárd forintnyi üzemi veszteséget termelt, ami a tevékenység megszűnésével fenyegetett. A közutak zsúfoltságát és a környezet terhelését is növelné, ha az eddig vasúton fuvarozott árumennyiséget kamionokkal kellene elszállítani.

A kormány ezért döntött úgy, hogy az idei év második felében 3,7 milliárd forint, 2022-2025 között pedig évi 6,4 milliárd forint vissza nem térítendő támogatást biztosít az egyes kocsi forgalom fenntartásához.

Hozzájárulását adta az EU

Az ITM tavaly indította el az egyeztetési folyamatot az Európai Bizottsággal, a testület jóváhagyása idén nyáron érkezett be. A tárca szeptember elejére megteremtette a program elindításának feltételeit - sorolták az előzményeket.

A támogatást egykapus pályázati rendszerben, a MÁV közreműködésével kérhetik a szolgáltatók. Az előzetes igényfelmérésen a szektor öt meghatározó vállalkozása regisztrált, de további cégek is szabadon csatlakozhatnak. Az állami támogatás intenzitása legfeljebb 30 százalék lehet. A kifizetések a tényleges teljesítmény utólagos elszámolása alapján, havonta történnek meg.

Az állam hozzájárulása a költségekhez kiszámíthatóvá teszi a szegmens működését, így idővel egyre több magánvasúti társaság nyújthat szolgáltatásokat a partnereknek. A középtávon 2-4 százalékra becsülhető forgalomnövekedés fokozza a szektor GDP-termelő képességét. A támogatási program a távolsági közúti teherszállítás egy részének vasútra terelésére is ösztönözheti a fuvaroztatókat.

Kiemelkedő jelentőség

Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár a közlemény szerint elmondta, hogy a kormány a nemzetgazdaság egésze szempontjából kiemelkedő jelentőséget tulajdonít a tiszta és energiahatékony vasúti árufuvarozásnak. Az ágazat szén-dioxid-kibocsátása egységnyi szállítási teljesítményre vetítve mindössze hetede a közúti szállításénak. Az állami szerepvállalás ezres nagyságrendben biztosítja a munkahelyek megőrzését a szektorban, nélkülözhetetlen kapcsolódási pontot tart fenn a hazai cégek és a világpiac között. A meglévő képességek és kapacitások megőrzése minimumfeltétele a vasútprogramban kitűzött cél elérésének, amely szerint Magyarország Közép-Európa teherfuvarozási, logisztikai és elosztó központjává válhat - idézte az államtitkár szavait az ITM közleménye.

Kiemelt Partnereink