A szoclib kormányzás alatt privatizálták, mára brutális nyereséggel működik a MAHART PassNave

Mahart szárnyashajó, illusztráció
Szekszárd, 2014. október 31. A MAHART Vöcsök III. nevű, Mohács és Budapest között közlekedő szárnyashajója Szekszárd közelében 2014. október 31-én. MTI Fotó: Sóki Tamás
Vágólapra másolva!
Nem mindennapi érzés hatvan kilométer per órás sebességgel száguldani a Dunán – a MAHART PassNave Vöcsök szárnyashajóinak fedélzetén bárki kipróbálhatja ezt Budapest és Bécs, Visegrád vagy akár Esztergom között. Szinte hihetetlen, de az elmúlt évtizedben sikerült elérni, hogy a dunai hajózás ismét régi dicsfényében ragyoghasson.
Vágólapra másolva!

Ez persze nem a véletlen műve, hanem komoly munka gyümölcse, hiszen az a vállalat, amelyet a szoclib kormányzás idején szinte majdnem teljesen lenulláztak és privatizáltak, 2023-ra jelentős nyereséggel működik, tavaly elért profitrátája meghaladja még a Szerencsejáték Zrt eredményességét is - írja a Pesti Srácok.

A rendszerváltás óta tartó leépülésnek az Orbán-kormány vetett véget, amely fontosnak tartja és komoly lehetőséget lát a dunai hajózás fejlesztésében mind gazdaságfejlesztési, mind pedig munkahelyteremtési tekintetben. Nézzük, miről is van szó.

Tudták, hogy a hivatásforgalmi hajózást 2013-ban indították újra Budapesten félmilliárd forintos uniós támogatással?

A nyitóév 346 ezres utasszáma után néhány évig 300 ezer körül volt a forgalom, idén májustól azonban ismét megugorhat az utasok száma, hiszen már BKK-bérlettel is lehet közlekedni a Dunán.

A Mahart budapesti körjáraton keddtől péntekig a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) havi vagy annál hosszabb érvényességű bérletével díjmentesen lehet utazni, a jegy érvényességének napján akár többször is.

A szoclib kormányok intézkedéseit követően egyébként kisebb csodának mondható, hogy sikerült életet lehelni a dunai hajózásba.

Pedig a MAHART fennállása óta eredményesen szolgálta a magyar gazdaság érdekeit, története tükrözi az ország sorsában az utóbbi évszázad során bekövetkezett drámai változásokat, hiszen bár időről időre súlyos veszteségek érték, de a legválságosabb időkben is képes volt talpon maradni.

Az 1980-as évektől egyre kedvezőtlenebbé váló gazdasági környezet, a magyar hajógyártás megszűnése, a dunai hajózást akadályozó konfliktusok, a hagyományos külkereskedelmi kapcsolatok szétzilálódása, az állami szerepvállalás megszűnése következtében nemzeti hajózásunk válságos helyzetbe került.

A Mahart, az Aktív Dunakanyar és a Dunakanyari Védegylet Alapítvány hagyományteremtő hajós felvonulása a Duna Szob és Verőce közötti szakaszán 2021. június 12-én. Forrás: MTI/Mónus Márton

Gondjainak megoldása az európai hajózásban a következő években érvényesülő domináns tendenciák helyes felismerésén és a megfelelő állami közlekedéspolitika érvényre juttatásán alapulhatott volna. A rendszerváltás után a MAHART holding jelleggel működött, keretén belül a különböző tevékenységeket önálló üzemegységek, illetve kft-k folytatták.

Talán emlékeznek arra, hogy 2003-ban a Szabadkikötőt részvénytársasággá alakították, a tengerhajózást felszámolták, majd 2004-ben a folyami áruszállítást végző MAHART-Duna Cargo Kft.-t privatizálták.

2005-ben a dunai folyamhajózás is mélyponton volt. Egy évtized alatt az al-dunai hajózárlat miatt negyedére csökkent a nemzetközi áruszállítás.

Az egykoron még idegenforgalmi nevezetességnek számító Budapest–Bécs szárnyashajójáratot indító vállalat hajói 1945 és 1995 között éves átlagban 3 millió utast és 2 millió tonna árut szállítottak. 1995-ben hajóparkja 58 személyszállító, 54 folyami és 6 tengeri áruszállító motoros hajóból, valamint 144 uszályból (illetve bárkából) és 9 tankerből állt.

A nyolcvanas években a tengerhajózási piac átalakult, és az évtized közepétől a sorozatos hajóselejtezések, illetve eladások lettek jellemzőek, majd már tengerjáró sem maradt a Mahart tulajdonában "az elvtársaknak" köszönhetően.

Mindezek után valóban sikersztoriként értelmezhető, hogy mintegy 4,2 milliárd forint forgalommal zárta a tavalyi évet az állami személyhajózási cég, a Mahart PassNave Kft. (Ami 15 százalékkal több, mint a világjárvány hatásaival nem érintett utolsó év, 2019 bevétele.)

Nyilván Önökben is felmerül kérdésként, vajon mindezt hogyan sikerült megvalósítani? A mélypontot jelentő szocialista kormányzati ciklust követően a vállalat az állam tulajdonába került, a váltás pedig nemcsak új vezetőket, hanem új stratégiai célokat is jelentett: a hazai utazóközönség és a hazánkba látogató vendégek igényeinek maximális kiszolgálását.

Ami 2013-ban még csak vízió volt, mára valósággá vált: szolgáltatásaik nem merülnek ki a klasszikus értelemben vett hajózásban, illetve vízi személyszállításban, hanem az idegenforgalmi, turisztikai piac európai szintű kiszolgálását is jelentik.

A MAHART PassNave Személyhajózási Kft. 1994. január 1-jén alakult, mint a MAHART Magyar Hajózási Rt. 100%-os tulajdonú társasága. A 2008-as évben lezárult privatizációt követően a társaság 84%-ának tulajdonosa a több mint 60 éves Masped Zrt., hazánk piacvezető szállítmányozási és logisztikai vállalata. 2013 októberétől a cég többségi tulajdonosa ismét a Magyar Állam.

A MAHART PassNave Kft. – jogelődjeit is figyelembe véve – a legnagyobb múlttal rendelkező személyhajózási vállalkozás Magyarországon. A társaságot 1994-ben alapították, 2013 óta 51 százalékban tulajdonosa a Magyar Állam, 49 százalékban pedig a Viking River Cruises AG. tulajdonában álló Viking Hungary Kft. A Viking cégcsoport flottája világszerte több mint 80 folyami szállodahajóval és óceánjáró hajóval rendelkezik.

Érdekesség, hogy a Viking cégcsoport a világon egyedülálló módon üzemeltet sarkvidéki expedíciós hajót a Déli- és az Északi-sarkra.

A Viking flottájából Magyarországot 37 hajó érinti, amelyek a MAHART PassNave Kft. kikötői infrastruktúráját veszik igénybe.

Több száz közintézmény, vállalat, magánszemély és közel 400 ezer utas, illetve vendég tartozik megrendelőik, ügyfeleik, partnereik körébe. A szolgáltatási paletta klasszikus folyami személyhajókkal és szárnyashajókkal végzett folyami személyszállításból, hajós rendezvények szervezéséből, számos dunai kikötő üzemeltetéséből, valamint a MAHART Tours Utazási Iroda tevékenységéből áll össze.

A szocialisták privatizálták, leamortizálták, mégis sikerült újra nyereségessé tenni

Csaknem 1 milliárdos, 900,57 millió forintos infrastruktúra-fejlesztést hajtott végre a Mahart PassNave Személyhajózási Kft. Dömös, Esztergom, Komárom, Visegrád és Zebegény kikötőiben 2022-ben. Spányik Gábor, a vállalat ügyvezető igazgatója akkor arról is beszélt, hogy Szobnál és Verőcén új kikötőket is építettek, Győrben pedig nemzetközi hajóállomás épült; ez utóbbi költségét a Mahart saját forrásból finanszírozta.

A MAHART Vöcsök III. nevű, Mohács és Budapest között közlekedő szárnyashajója Szekszárd közelében 2014. október 31-én.. Forrás: MTI/Sóki Tamás

Fontos, hogy növeljük a kikötési lehetőségek számát, persze ennek Ausztriában majd nem örülnek, de jó hír, hogy több hajótársaság már érdeklődött a kikötési lehetőségek iránt

– nyilatkozta a Mahart vezetője. Hozzátette: a fejlesztést a Győr–Gönyű zsilip teszi lehetővé, amivel hajózhatóvá vált Győrben a Duna. További kikötő létesítése is céljaik között szerepel. Bár szavai szerint az új hajóbeszerzések a válságok miatt elmaradnak, de a meglévő szárnyashajókat átépítik: a négy Bíbic típusú hajóból hármat felújítanak.

A siker egyik kulcsa, hogy a vállalat különös hangsúlyt fektet arra, hogy figyelembe vegye a megváltozott utazási szokásokat: az elmúlt két évben például gyökeresen megreformálták a menetrendeket. Elindították a Dunakanyari Körjáratokat, amelyek gyakori indulással, változatos megállókkal és kedvező jegyárakkal szolgálják a Dunakanyarba látogatók rekreációját.

A hazai és a hazánkba látogató vendégek körében nagy népszerűségnek örvendő Duna Corso városnéző sétahajó újonnan fejlesztett audio guide rendszert kapott, amellyel a hajós városnézés élménye még teljesebbé válik.

A MAHART tevékenységének meghatározó üzletága a szárnyashajókkal végzett menetrendi és charterhajózás, amely mellett töretlen népszerűségnek örvendenek a belföldi és nemzetközi szárnyashajós programjáratok is. Évente több tízezer vendéget és utast látnak vendégül a kirándulóhajók fedélzetén.

Nyilván nem a véletlennek köszönhető az sem, hogy a magyar hajózási vállalat szolgáltatását választotta számos illusztris vendég is, így például Kofi Annan, az ENSZ korábbi főtitkára, II. Erzsébet brit királynő, vagy éppen Malajzia királya és családja, de említhetnénk I. János Károly spanyol királyt és Európa számos miniszterelnökét és kormányfőjét is.

Az elmúlt huszonöt évben számos konferenciát, sajtótájékoztatót, fogadást, többek között állami protokollrendezvényeket bonyolítottak le közepes és nagyméretű rendezvényhajóikon.

Ezek után már meg sem lepődtünk azon, hogy a MAHART PassNave Kft. 2022 évben 4 milliárd forint forgalom mellett 1,6 milliárd forint adózott eredményt realizált. Ez 41,5 százalékos profitrátát jelent, amely meghaladja még a Szerencsejáték Zrt eredményességét is.

Amiről hallgat a baloldali média

Nézzük a számokat: a társaság 2013-as többségi állami tulajdonba kerülése óta – a Covid-időszakot kivéve – nyereséges gazdasági éveket zárt, és az adózott eredményt osztalékként a tulajdonosok részére megfizette. Bár ezt nem igazán hangoztatja a balliberális média, de tény: a társaság semmilyen formában nem kap közpénzt.

A MAHART PassNave Kft. bár közszolgáltatást nem végez, azonban társadalmi felelősségvállalás jegyében saját költségén részt vesz a pesti alsó rakpart folyamatban lévő felújítási projektjében: növényesítést, hulladékgyűjtők kihelyezését és ürítését, a pesti kikötők egységes kinézetének koordinálását és kivitelezését vállalta.

Na igen, erről sem igazán lehet olvasni részleteket a "mindent is tudó", egyébként "nem is létező" ellenzéki sajtóban...

A cikk még nem ért véget! Lapozzon a következő oldalra a folytatáshoz!