Kultúra ismeretlen budapest

Egy pesti lakásban él tovább a bezárt Vidámpark egyik dodzseme

Takács Anikó
Takács Anikó
A hosszú időn át szolgálatot teljesítő elektromos kisautót feketére festették ugyan, és a motorja is hiányzik, ez azonban semmit sem von le a történeti értékéből.

A Városliget szélén több mint kétszáz évvel ezelőtt jelentek meg az első mutatványosok, akik Pestről való 1808-as kitiltásuk után minden vásáron, ünnepélyen vagy egyéb rendezvényen feltűntek, hogy szórakoztassák az egybegyűlteket. Rövidesen az első, állandóan a területen működő szórakoztató egységek is megjelentek, sőt, az emberek 1832-től már omnibusszal juthattak el a mai Városliget elődjét jelentő Városerdőbe, ahonnan néhány perces sétával máris a színes bódék közt találták magukat.

A szórakozási lehetőségek a reformkorban egyre bővültek, így szükségessé vált a céllövöldék, jósok, hinták, bohócok, bűvészek, illetve társaik egy erre kijelölt földdarabra való csoportosítása. A helyzet több költözés után végül csak a XX. század hajnalán kezdett rendeződni: a bódék egy része a Népligetbe költözött, a többiek pedig lassan elfoglalták az állatkertből kihasított földdarabon lévő, úgynevezett külső mutatványostelepet, azaz az új Vurstlit, aminek szomszédságában 1910-ben megjelent a német Meinhardt-testvérek tulajdonában lévő Angol Park.

A két intézmény végül az államosítás után olvadt egybe, így 1950-ben létrejött a Vidám Park, illetve az annak részeként létező, fél hektáros Kis Vidámpark, ami egészen a 2013-as bezárásáig szórakoztatta a látogatókat.

A különböző játékok népszerűsége ebben a hosszú időszakban nyilvánvalóan rengeteget változott, így sokszor alig néhány évente váltották egymást az újabb szórakoztatóelemek, voltak azonban a parknak olyan részei, amikre mindig szükség volt – kitűnő példa erre a ma már műemléki védettségű Körhinta, illetve az idén épp százéves Hullámvasút, valamint az Óriáskerék, de a harmincas évek óta több különböző változatban feltűnt dodzsemekkel és kötött pályán haladó kisautókkal sem lehetett igazán mellényúlni.

Pesti Hírlap, 1925. máj. 17. / Arcanum Digitális Tudománytár Saját autóját vezetheti az Angol Parkban – írta közel száz évvel ezelőtt a Pesti Hírlap.

Az 1925-ben megjelent első Dodgem – ami a kor lapjai szerint arra volt jó, hogy

olcsó pénzért játékautókon mindenki kitombolhassa a vezetési dühét

– például egészen 1968-ig működött, hogy aztán nyomtalanul lebontsák, helyére pedig felépíthessék a modern magyar építészet egyik legcsinosabb, vasbeton vázas kupoláját, alatta pedig új járművekkel teli vadonatúj pályát hozzanak létre.

Németh Tamás / Fortepan Az új dodzsem első kocsijai 1971-ben – ezeket később modernebbre cserélték.

A Vidámpark végső csődje után a rendszeresen egymásnak ütköző gépek a körülöttük lévő játékok egy részével ellentétben nem mozdultak meg többé: a kupola alatt egy papagájshow jelent meg, 2016-ban pedig az egész építményt nyomtalanul lebontották.

Beliczay László / MTI A játék, illetve a csinos kupola 2013-ban, röviddel a bezárás előtt.

A szabad autózás élményéből az intézmény fennállása során a fiatalabb korosztálynak is jutott, hiszen a Royal Vio mozi helyén született Kis Vidámpark apró hintáinak autó alakú kocsijai mellett egy saját kis minidodzsemet is kipróbálhattak.

A legtöbbször nem meglepő módon Mini Dodgem néven emlegetett, hosszú időn át két forint bedobása után elinduló járművek a hatvanas évek elején érkezhettek Budapestre, a rendszerváltás idején pedig talán már nem is voltak az akkor már rég hanyatló parkrész látképének részei:

Rubinstein Sándor / Fortepan A Mini Dodgem 1980-ban.

Épp ezért is meglepő, hogy most, harminc évvel később előkerült az eredetileg piros kocsik egyike, amit valamikor feketére színeztek:

Takács Anikó

A Merci-Ancsa Dekor egyik fele, Takács Anikó gyűjteményében lévő darabról egy krómozott díszléc, illetve a motorja hiányzik, minden más azonban jól láthatóan a helyén maradt, így az autót készítő gyár történetére is könnyen fény derült:

az orron lévő Gebr. Jhle Bruchsal felirat az 1931-ben, a németországi Bruchsalban alapított Gebrüder Ihle Bruchsal céget jelöli.

Takács Anikó A cég logója ma is látszik az orron.

Az egy kerékpár- és motorkerékpár-műhelyt átvevő Rudolf Ihle által létrehozott, majd bátyja, Fritz csatlakozása után egyre ismertebbé váló cég eleinte egyszerű szervízként működött, a harmincas évek derekán azonban a két férfi rájött arra, hogy a korban népszerű kisautókra való karcsú sportkarosszériák kisszériás gyártásával jóval nagyobb sikert érhetnek el.

Rövidesen meg is jelentek a különböző autókra méretezett, a legnépszerűbb autótípusok inspirálta elemek, amiket a vásárlók alkatrészcsomagként is megvásárolhattak, de a műhely szükség esetén (és persze némi felárral) akár a teljes átépítést is elvégezte.

A DKW-, Fiat-, Ford Eifel-, Steyr- vagy épp BMW-tulajok közt hamarosan egyre népszerűbbé váló cég legnagyobb sikerét az első BMW-modellhez, a Dixiként ismertté vált 3/15-re (1928–1932) készülő új elemekkel érte el.

Vauxford / Rudolf Stricker / ChiemseeMan / Wikimedia Commons Korai Dixi a gaydoni British Motor Museumban (balra), a legendás Bugatti Type 35 ihlette Ihle-átépítések egyike (jobbra fenn), illetve a műhely egy másik munkája (jobbra lenn).

A néhány évre a nyomdagépek, illetve különböző ipari gépszörnyek piacára is bepillantó cég valódi profilját azonban nem a karosszéria-tervezésben, hanem a vidámparkok kiszolgálásában találta meg, hiszen már a második világháború előtt körhinták, kisvasutak, illetve dodzsemek gyártásába kezdett, az igyekezet pedig rövidesen megtérült:

termékeik előbb a skandináv országokban és Nyugat-Európában váltak egyeduralkodóvá, 1952-ben pedig az Egyesült Államokban, illetve Kanadában is megjelentek.

Takács Anikó Egyedi rendszámtáblával is lehetett kérni őket – a Vidámpark vezetői nem éltek ezzel a lehetőséggel, így a GJ a gyártóra utal, a 02 pedig nyilvánvalóan arra, hogy a Budapestre szánt darabok közül ez született meg másodikként.

Ennek a fejlődésnek volt fontos lépcsője a Kis Vidámparkban is feltűnt Ihle Mini, amit 1958-as piacra kerülése után két évvel már Bosch-motor hajtott – valószínűleg ez a verzió tűnt fel Budapesten is, ahol a gépeket 1971-től már télen is működtették, 1980-ban pedig tetőt is húztak föléjük, hogy egy hirtelen hózápor se hátráltathassa a szórakozást.

 

Népszava, 1986. jan. 31. / Arcanum Digitális Tudománytár A játék 1985–1986 telét még biztosan túlélte.

Az Ihle Mini formái a cég más munkáihoz hasonlóan egyértelműen visszavezethetők egy vagy több autótípushoz: ez jelen esetben a Hans Glas tervei alapján a német posta megrendelésére 1957-ben született Goggomobil Transporter, illetve a kultikus Messerschmitt Kabinroller utódjának számító FMR Tg500 (1958–1961), amiknek egy-egy alkatrészét is felhasználta:

a teherautó első irányjelzői a dodzsem hátuljára kerültek, míg a száguldó pilótafülkének látszó apróság első lámpái az orron kaptak helyet.

peterolthof / Flickr, ill. Allen Watkin / Wikimedia Commons Felül a Goggomobil, alul a Kabinenroller utódja, az FMR által gyártott Tg500.

Az egykori Vidámpark meglepő módon nem csak egyetlen alkalommal rendelt játékokat a néhány évvel ezelőtt megszűnt Ihlétől: a cég rajongóinak oldalán látható képek közül több is ismerős lehet.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik