Új technológiai központ készült el az elektromobilitás fejlesztésére

Az oldtimer stílusú tesztautó a kutatás-fejlesztés szolgálatában
Vágólapra másolva!
A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Karán átadták a Bosch innovációs ökoszisztémájának részét képező Innovatív Járműtechnológiák Kompetencia Központot. Az új központ eszközei és szimulációs rendszerei egyedülállóak a hazai műszaki felsőoktatásban. Segítségükkel a hallgatók az elmélet mellett naprakész gyakorlati tudásra tehetnek szert, illeszkedve a hazai és nemzetközi iparági trendekhez, igényekhez. A Műegyetem kampuszán megvalósult fejlesztés – a BME KJK képzéseihez kapcsolódóan – évente 60-80 egyetemi hallgató mellett a kar oktatói számára is korszerű teret biztosít szakmai munkájuk támogatásához.
Vágólapra másolva!

Kulcsszerep a mérnökképzésben és a jövő technológiájának fejlesztésében

A hazai Bosch csoport közel 15 éve működik együtt a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemmel, a most átadott Kompetencia Központ újabb mérföldkő ebben.

Az új Kompetencia Központ célja olyan kutatás-fejlesztési projektek megvalósítása, melyek az elektromobilitás jövőjét szolgálják és az innovatív ipari gyakorlatba is átültethetők.

„A Bosch hosszú távú stratégiájának része a felsőoktatás és az ipari kutatás-fejlesztés kapcsolatának erősítése egy egyedülálló innovációs ökoszisztéma kiépítésével. Fontosnak tartjuk, hogy az akadémiai szektorral összefogva részt vegyünk az innovációs iparág formálásában, és aktív partnerként hozzájáruljunk az új mérnökgenerációk képzéséhez. Hiszünk benne, hogy közösen még hatékonyabban tudunk előrelépni a jövő kihívásainak megoldásában" – fogalmazott Kemler András, a Robert Bosch Kft. műszaki területekért és a telephely működéséért felelős ügyvezető igazgatója.

Kemler András, a Robert Bosch Kft. műszaki területekért és a telephely működéséért felelős ügyvezető igazgatója Forrás: Bosch

Az elektromos járművek tökéletesítése a cél

Az Innovatív Járműtechnológiák Kompetencia Központ tevékenysége az elektromos járművek hajtásláncainak fejlesztésére fókuszál. Az új központban a BME és a Bosch szakemberei olyan szimulációs és tesztelési környezetben dolgozhatnak, ahol

az elektromos hajtáslánc, illetve részegységeinek működését az eddigieknél pontosabban tudják modellezni,

és a közös kutatás-fejlesztési munka eredményeként az elektromos járművek működését még jobban tudják optimalizálni. A cél, hogy az elektromos hajtásláncok hatásfoka javuljon, a hatótávok növekedjenek, a rendelkezésre álló akkukapacitás és az energiafogyasztás pontosabban előrejelezhető legyen. Így az elektromos járművek töltési igénye és a célhoz való eljutásuk is tervezhetőbbé, kiszámíthatóbbá válhat a jövőben.

„A technológiavezető iparvállalatokkal való aktív és sokszintű együttműködés a valódi kihívásokat megoldani tudó mérnökök képzésének egyik kulcsa. Az ipari kutatási megbízások révén az egyetemi oktatók a hallgatókkal és a mérnökökkel közösen vesznek részt a kutatási kérdések megválaszolásában és első kézből megszerzett tapasztalat kerül átadásra az oktatás során." – emelte ki Dr. Zöldy Máté DSc., a BME MSc Járműmérnök Szakbizottság vezetője.

- mondta Bódis László, a Kulturális és Innovációs Minisztérium (KIM) innovációért felelős helyettes államtitkára a Bosch és Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) Innovatív Járműtechnológiák Kompetencia Központjának átadásán szerdán Budapesten.

Kifejtette: az erőfeszítések eredményei már kezdenek látszani, az ország az európai innovációs eredménytáblán egy helyet előre lépve a 21. lett, a bejelentett szabadalmak száma négyszeresére, 19-ről 70 fölé nőtt, az innovatív vállalkozások száma pedig 74 százalékkal növekedett az elmúlt években.

A kutatás-fejlesztésre és innovációra fordított források Magyarországon 900 milliárd forint fölé emelkedtek 2021-re,

ebből a magyar állam ráfordítása 318 milliárd forint volt - mutatott rá.

A helyettes államtitkár három olyan területet nevezett meg, ahol jelentős előrelépésre van szükség az innováció fejlesztése érdekében: az egyik a kutató-utánpótlás nevelés bővítése, ezen kívül tovább kell növelni az innovatív vállalkozások és a szabadalmak számát is.

A mérnöki-műszaki-természettudományi területen 25-34 éves korban doktori képzésben részt vevők száma ugyan 0,4 százalékra nőtt 0,3 százalékról, azonban az OECD-átlag elérése érdekében további javulásra lenne szükség - részletezte. A kormány a munkáltatókat arra ösztönzi, hogy kutató-fejlesztő mérnökeiket küldjék doktori képzésre, ennek érdekében elindítottak egy kooperatív programot, továbbá folytatják a nemzeti kiválóság programot is - tette hozzá.

Bódis László beszélt arról a kezdeményezésükről is, amelyet az egyetemi ötletekből formálódó cégek felkarolására indítottak.

A következő időszakban azokra a területekre kívánnak összpontosítani, amelyek kiemelt haszonnal járnak a magyar társadalom és a gazdaság számára,

így például az egészséges életmód, zöld átállás, víz- és energiaügyek, illetve a gazdaság digitalizációja - tette hozzá.

A szellemi tulajdon területén egyebek közt a szabadalmi eljárások további egyszerűsítését tervezik annak érdekében, hogy a Bosch és a BME központjához hasonló együttműködések révén minél több szabadalom születhessen - vetítette előre a helyettes államtitkár.

Bódis László, a Kulturális és Innovációs Minisztérium (KIM) innovációért felelős helyettes államtitkára beszédet mond a Bosch és a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) Kompetencia Központjának átadóján Forrás: MTI/Soós Lajos

Inspiráló kollaboratív terek az oktatás és a kutatás szolgálatában

A Bosch és a BME közötti együttműködés keretében

egy új, mintegy 350 négyzetméteres, az oktatási-kutatási munkát szolgáló, modern szemléletben megálmodott irodateret is kiépítettek a Kompetencia Központ részeként.

A korszerű kollaboratív teret a Bosch által bevezetett New Way of Working koncepció jegyében alakították ki. Open office elrendezést, „ház a házban" tárgyalókat, elmélyülést támogató, hangszigetelt könyvtárszobát, valamint közösségi, étkezési és együttműködési térként egyaránt funkcionáló „work café"-t hoztak létre. A cél az volt, hogy az egyéni és a csoportos munka hatékonyságát növelő, az együttműködést támogató, inspiratív munkakörnyezet és térszervezés jöjjön létre.

Az Innovatív Járműtechnológiák Kompetencia Központ a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal (NKFI) Alap által támogatott „019-1.3.1-KK-2019-00004" számú projekt keretein belül valósult meg.

Történelmi versenyautóból elektromos tesztjármű

Az új Kompetencia Központ egyik különleges projektjeként

egy oldtimer stílusú tesztautót is a kutatás-fejlesztés szolgálatába állítanak, melybe a mai kor legkorszerűbb technológiáit építik be.

A különleges tesztjármű elektromos hajtásláncának összetevői modulárisan cserélhetők és valós működés közben tesztelhetők lesznek. A különböző elektromos komponensek így pontosabban mérhetővé, a hajtáslánc működése, melegedése, hatótávja optimalizálhatóvá válik.

Az oldtimer stílusú tesztautó a kutatás-fejlesztés szolgálatában Forrás: Bosch

A tesztjárművel digitális adatgyűjtésre nemcsak az új Kompetencia Központ tesztlaborjának görgős tesztpadján, hanem valós körülmények között a ZalaZone tesztpályán, sőt a világ egyik legismertebb korhű nemzetközi autóversenyén is sor kerül majd. A futamok során a régi-új autócsoda folyamatos mérési adatokkal járul majd hozzá a jövő elektromos autózásának fejlődéséhez, valamint a Bosch részegységek és rendszerek optimalizálásához.