Trend Ha útközben töltjük, olcsóbb lehet az e-autózás

Ha útközben töltjük, olcsóbb lehet az e-autózás

autopro.hu/P.B. | 2023.03.29 04:20

Ha útközben töltjük, olcsóbb lehet az e-autózás

Fotó: eRoadArlanda

Az elektromos autók terjedésének egyik gátja a töltési infrastruktúra hiányos kiépítettsége – még azokban az országokban is, ahol elegendő töltőpont jut egy elektromos autóra, a különböző felhasználási módok miatt kihívásokat okoz a megfelelő töltés, ami hátráltatja az elektromos autóra váltást.

Hirdetés

A töltési infrastruktúra hiányosságainak kiküszöbölésére jó válasz lehet az olyan útszakaszok kialakítása, amin haladás közben is lehetne tölteni a járműveket. Ez a megoldás ráadásul azzal is járna, hogy kisebb akkumulátorra lenne szükség az autókban, ami olcsóbbá és elérhetőbbé tehetné az elektromos autókat.

Számos országban, köztük Svédországban, Dániában és Németországban is tesztelik már, hogy az elektromos útrendszer (ERS) kiépítése használható-e az úthálózatok villamosítására, vagyis a megfelelő töltés kialakítására. Az ERS-en magát a töltést többféleképpen meg lehet oldani akár az úttestbe épített eszközökkel, akár felsővezetékkel. A lényeg, hogy a mozgó járműveket lehetne tölteni az úton, és nem kellene leparkolni a töltéshez. Ezzel együtt kevésbé lenne szükség a nagyméretű akkumulátorokra, amelyek energiát tárolnak a „hatótávolság-szorongás” leküzdéséhez.

Olcsóbbak lehetnének az autók

A svéd Chalmers Műszaki Egyetem kutatói több mint 400 személygépkocsi adatait használták fel a valódi vezetési minták tanulmányozására a svéd országos és európai utak különböző részein. Az adatokat többek között arra használták, hogy kiszámítsák mekkora akkumulátorra lenne szükség elektromos utak esetében, figyelembe véve a lehetséges töltési lehetőségeket (helyhez kötött vagy ERS), a töltési mintákat és a teljes költséget, beleértve az infrastruktúrát és az akkumulátorokat.

Az eredmények azt mutatják, hogy a legforgalmasabb országos és európai utak 25 százalékán az elektromos utak és az otthoni töltés kombinációja lenne az optimális megoldás. Az elektromos autók költségeinek nagy részét kitevő akkumulátorok lényegesen kisebbek lehetnek, jó esetben csak a jelenlegi méret egyharmadát tennék ki.

„Úgy látjuk, hogy több mint kétharmadára csökkenthető az akkumulátorok szükséges hatótávja, ha így kombinálják a töltést. Ezzel csökkenne az akkumulátorok alapanyagigénye, és egy elektromos autó is olcsóbbá válhat a fogyasztó számára” - mondta Sten Karlsson, aki Wasim Shoman és Sonia Yeh kutató kollégákkal együtt a tanulmány szerzője.

A hálózatnak is jobb lenne

További pozitív hatás, hogy a hálózat terhelését is csökkentené, ha az autósok nem támaszkodnának teljesen az otthoni töltésre, és ezzel kiküszöbölnék a csúcsidei terhelés okozta problémákat.

„Sokan töltik az autójukat munka után és éjszaka, ami nagyon megterheli az elektromos hálózatot. Ha ehelyett egyenletesebben oszlana el a töltés egész nap, a csúcsterhelés jelentősen csökkenne” – írták a kutatók.

Nem mindenki tudná ugyanannyira élvezni

Az autósok különböző csoportjai azonban eltérő feltételekkel tudják kombinálni a két töltési módot, így az is eltér, mennyire tudnának profitálni egy ilyen megoldásból.

„Nagy különbségek vannak a csoportok között a vezetési szokásoktól és az elektromos utak közelségétől függően. Vannak, akik optimális esetben csak elektromos utakkal gazdálkodnának, mások viszont egyáltalán nem élnének a lehetőséggel. Például azt látjuk, hogy azoknak, akik vidéken élnek, csaknem 20 százalékkal nagyobb hatótávú akkumulátorra lenne szükségük, mint a városközpontban élőknek” – mondja Wasim Shoman.

A tanulmány arra is rámutatott, hogy az üzleti modellt sem egyszerű kidolgozni az elektromos utak esetében, hiszen attól még, hogy valaki ilyen úton halad, nem biztos, hogy minden esetben szeretné tölteni az autóját.

A Svéd Közlekedési Hivatal jelenleg egy 21 kilométeres szakaszt épít Örebro és Hallsberg között, a meglévő E20-as út mellett. Az elektromos út várhatóan 2026-ban készül el, utána többet megtudhatunk erről a töltési módról – írta honlapján a Chalmers Egyetem.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink