Gyártók Az Iveco vezére szerint „ostobaság” az Euro 7

Az Iveco vezére szerint „ostobaság” az Euro 7

MTI/autopro.hu | 2023.03.28 10:17

Az Iveco vezére szerint „ostobaság” az Euro 7

Fotó: Facebook/IVECO

Az olasz Iveco haszongépjármű gyártó vállalat vezérigazgatója „ostobaságnak" nevezte a járművek károsanyag-kibocsátásának korlátozására tervezett Euro 7-es normát, amelyet 2025-től vezetnének be az Európai Unióban.

Hirdetés

Gerrit Marx, szerint az EU rendelettervezete a nitrogén-oxidok és mikrorészecskék kibocsátásának csökkentésére „technikailag megvalósíthatatlan". Megfogalmazása szerint „óriási befektetésre és erőfeszítésre lenne hozzá szükség és nem hozna semmiféle tényleges eredményt."

Az uniós rendelkezés a tervek szerint 2025. július 1-jétől lépne életbe a személygépkocsikra és a furgonokra, két évvel később pedig a buszokra és a teherautókra is. Az EU Bizottsága emellett még külön javaslatot is tett szigorúbb szén-dioxid-kibocsátási határértékek bevezetésére a nehéz tehergépjárművekre vonatkozóan. Eszerint az új nehéz-tehergépjárműveknél 2040-ig 90 százalékkal kell csökkenteni a kibocsátást, az új városi buszoknak pedig 2030-tól zéró kibocsátásúnak kell lenniük.

Nincs értelme a szigorításnak

Marx szerint, ha a teherautó- és buszgyártóknak ilyen erőteljesen csökkenteniük kell a kibocsátást, hogy megfeleljenek ennek a jogszabálynak, akkor nincs értelme rövid távon olyan Euro 7-es szabályokat is bevezetni, amelyek a jelenlegi motorokra szigorú korlátokat szabnak, és jelentős beruházásokat igényelnek.

Az Iveco vezére nem az egyetlen a haszongépjármű-gyártók fejesei között, aki keményen bírálja az Euro 7-et. Korábban Martin Lundstedt, a Volvo Csoport vezérigazgatója is felszólalt a szabálytervezet ellen más európai OEM-ek nevében is beszélve.

Diszfunkcionális a politika

Marx „teljes képtelenségnek" nevezte az új Euro 7 szabvány bevezetését, amely szerinte a 27 országból álló blokk „diszfunkcionális politikai rendszeréből ered."

Véleménye szerint a dízelbotrányt követően Brüsszel szabad utat adott az autóipar bírálóinak.

Gerrit Marx, az Iveco vezérigazgatója

Gerrit Marx, az Iveco vezérigazgatója | Fotó: Youtube/Iveco Group

Elmondta, hogy az Iveco vizsgálja a szén-dioxid-mentesítés hosszú távú lehetőségeit és arra a megállapításra jutott, hogy a meghajtás kizárólagos villamosítása nem a megfelelő technológia a nehéz tehergépjárművek és a nagy hatótávú autóbuszok számára. Elismerte ugyanakkor, hogy hosszabb távon a belső égésű motorok ideje valóban le fog járni, de „ahogy azt most az iparra megpróbálják felülről rákényszeríteni, az nem a megfelelő megoldás."

A Stellantis vezérigazgatója, Carlos Tavares szintén „haszontalannak" nevezte az Euro 7 szabványok azon részét, amely a belső égésű motoros autók kibocsátási határértékeit szigorítja. Az európai autóipar szakmai képviseleti szervezete az ACEA szerint pedig szabvány csak az új autók árait emelné meg mindenféle környezetvédelmi előny nélkül.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink