Elemzések Két év és jöhet a tömegtermelés a debreceni akkugyárban

Két év és jöhet a tömegtermelés a debreceni akkugyárban

autopro.hu/P.B. | 2023.03.27 16:23

Két év és jöhet a tömegtermelés a debreceni akkugyárban

Fotó: CATL Germany

Mint ismert, a kínai CATL az ország eddigi legnagyobb zöldmezős beruházását hajtja végre Debrecenben. A munkálatok már elkezdődtek, sőt, ha minden a terv szerint halad, két év múlva már a tömegtermelés is zajlani fog az üzemben.

Hirdetés

A világ legnagyobb akkumulátorgyártója, a kínai CATL háromezer milliárd forintból hajt végre beruházást Debrecenben, ezzel mintegy 9 ezer munkahelyet hoz létre. Ez lesz a cég második Kínán kívüli (és egyben európai) üzeme. Debrecenben évi 100 gigawattórás kapacitást tervez a CATL.

Szilágyi Balázs, a CATL közügyekért felelős vezetője egy háttérbeszélgetésen elmondta, hogy nagyon széles befektetési spektrumot vizsgált a cég, amikor a debreceni gyár megépítése mellett döntött. Részben a földrajzi elhelyezkedés okán (Debrecenben épít gyárat a BMW, de Kecskemét sincs túl messze az üzemtől a Mercedes-gyárral, ami szintén potenciális vásárló), részben azért választotta hazánkat a cég, mert már fejlett beszállítói ökoszisztéma működik Magyarországon a járműiparban.

Fontos megjegyezni a beruházással kapcsolatban, hogy a CATL akkumulátorcellákat fog gyártani Debrecenben, amiket modulokba és pakkokba csoportosítanak – ezeket aztán az akkumulátorösszeszerelő-üzemekben használják fel az akkuk készre szerelésekor és az autókba beépítéskor az OEM-ek. Ilyen üzem lesz egyébként Debrecenben is a BMW gyárában.

Haladnak a munkálatok

A beruházás a debreceni Déli Ipari Parkban valósul meg összesen 221 hektáron. A projekt három fázisból áll: jelenleg a cég birtokában egy 109 hektáros terület van, ennek körülbelül 60 százalékán fog megvalósulni az első fázisa, majd később a maradék területen a második. A harmadik fázishoz még folyamatban vannak a tárgyalások, a cégnek opciós joga van a telekvásárláshoz az Ipari Parkban – ha élnek az opciós joggal, akkor bővül a teljes terület 221 hektárra.

Szilágyi tájékoztatása szerint a földmunkákkal majdnem kész a cég, áprilisra be is fejeződhet ez a munkafolyamat. Az alapozáshoz is megvannak a megfelelő engedélyek, így a cölöpözés is elkészülhet tavasszal. A következő szakaszban a magasépítés következik, ehhez viszont még nincs meg minden engedély – a CATL ugyan megszerezte az iparbiztonsági, valamint az egységes környezethasználati engedélyt, az építési engedély még hátra van. Ugyan két fél is beperelte a céget, de Szilágyi szerint ezek a jelenlegi munkafolyamatokat nem hátráltatják, és bíznak benne, hogy hamarosan megkapják az építési engedélyt.

Ha ez a szakasz kész lesz, utána jöhetnek a berendezések és a működés, amihez újabb engedélyre lesz szükség.

Már jövőre lehet termelés

A további engedélyekkel 2024-ben akár el is indulhat a próbaüzem, és 2025-től már tömegtermelésre állna a CATL – írja a Telex Szilágy Balázsra hivatkozva. A próbaüzem során a cég – a beszállítókkal, illetve a vevőkkel egyeztetve – minden egyes darabot megvizsgál, letesztel. Ebben az időszakban viszonylag sok kínai munkatárs is érkezik Debrecenbe a központból, hogy az építkezést és az üzemeltetést segítsék, de a későbbiekben a CATL döntően magyarokkal, és főleg debreceni és környéki munkavállalókkal szeretné ellátni az üzemet – hogy erre mennyire lesz lehetőség, azzal az alábbi cikkünkben foglalkoztunk részletesebben.

Fontos megjegyzés, hogy főleg gépkezelőket, nem fizikai, sori munkásokat keresnek majd az üzembe, mert a gyártás zömmel automatikus lesz.

Mennyi vízre lesz szükség?

Ahogyan arról az autopro.hu is beszámolt, a legtöbb kifogás környezetvédelmi oldalról a vízhasználat miatt éri a leendő üzemet. Szilágyi szerint az első fázisban a gyárnak napi 3378 köbméter vízigénye lesz. A víz nem az alkatrészekbe épül be, részben hűtésre, részben – biztonsági okokból – tűzivíz tárolására, részben a száraz és tiszta térkialakításához kell, de emellett a mosdók és a konyha igényeire is számolni kell valamekkora fogyasztást. Ha mind a három fázis elkészül, már nagyjából 10 ezer köbméter lesz a napi vízigény, és a jelentkező egyenetlenségek miatt a biztonságos ellátáshoz egy napi 18 ezer köbméter áteresztésű kapacitású csővezetéket kell kiépíteni. A felhasznált víz 70 százalékban lehet szürkevíz (azaz tisztított szennyvíz), 30 százalékban pedig ivóvíz.

Az első fázisban 80 megawattos átlagfogyasztásra számítanak Debrecenben, a három fázis elkészülte után ez 300-ra nő. A CATL szeretné megújuló forrásokból beszerezni a szükséges áramot, ehhez számos tárgyalást folytat. Emellett minden épület tetejére kerülnek napelemek, de ez csak 18 megawatt energiát fed le.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink