Elemzések A hibridek jobbak a környezetnek, mint az e-autók?

A hibridek jobbak a környezetnek, mint az e-autók?

autopro.hu/P.B. | 2023.03.26 16:23

A hibridek jobbak a környezetnek, mint az e-autók?

Fotó: Pixabay

Egy összehasonlító elemzés szerint a hibridek összességében kevesebb káros anyagot bocsátanak ki működésük során, mint a tisztán elektromos autó, de ugyanígy a kizárólag belső égésű motorral szerelt autóknál is. Emiatt a szén-dioxid-kibocsátás minimalizálása érdekében a hibridek jelenthetik a legjobb megoldást.

Hirdetés

Az Emissions Analytics független károsanyag-kibocsátást vizsgáló cég a Tesla Model Y és a Kia Niro full hibrid modellek összehasonlító tesztje alapján arra jutott, hogy jelenleg a hibridek jelentik a mindenki számára előnyös, legkevésbé ártalmas megoldást a közlekedés szén-dioxid-mentesítésére. A tisztán elektromos autók esetében több kompromisszum merül fel, különösen a gumiabroncs kopó részecskéi, valamint a gumiabroncsokból származó káros anyagok miatt.

A szervezet szerint a fentiek (és a Pareto-hatékonyság) miatt a kormányoknak át kellene állnia a full hibridek támogatására egészen addig, amíg nem érnek el jobb eredményeket a tisztán elektromos autók a kifogásolt területein.

„A források szűkösek, a szén-dioxid-mentesítés pedig nagy kihívás, ezért óvatosan kell befektetnünk a pénzünket” – vélik az elemzők, akik a Pareto-hatékonyságra hivatkoznak. A Pareto-hatékonyság a mikroökonómia, a jóléti közgazdaságtan és a játékelmélet fontos fogalmai közé tartozik. Amikor egy gazdaságban a javaknak a gazdasági szereplők közötti elosztását megváltoztatjuk, Pareto-javítást hajtunk végre, ha legalább egy szereplő jólétét javítjuk (szűken értelmezve: az általa birtokolt jószágmennyiség hasznosságát növeljük) anélkül, hogy bárki más jóléte (hasznossága) csökkenne.

Precíz tesztelés

Az Emissions Analytics a valós tesztciklus segítségével hasonlította össze a két járművet: mindkét autó egy évnél fiatalabb volt, eredeti gumiabroncsaik hasonló profilmélységgel, és szorosan megegyező futásteljesítménnyel rendelkeztek. A Tesla fizikailag valamivel nagyobb, és 489 kilogrammal többet nyom, elsősorban az akkumulátorcsomagnak köszönhetően.

Elismerve, hogy a tökéletes tankönyvi példa a Niro hibrid és a Niro EV összehasonlítása lett volna, az Emissions Analytics azt mondta, hogy „elkötelezett amellett, hogy megértse, mi történik a való világban, ezért nem lenne bölcs dolog figyelmen kívül hagyniuk a 2022-ben a világ legnagyobb mennyiségben eladott akkumulátoros elektromos járművét, a Tesla Model Y-t.”

A járművek konvojban haladtak, hogy kiküszöböljék a vezetési stílus vagy az éghajlati viszonyok bármilyen hatását. A Kiát egy kipufogócsöves hordozható kibocsátásmérő rendszerrel (PEMS), a Teslát pedig ezzel egyenértékű tömeggel szerelték fel. A teszt során összesen 741 kilométert tettek meg, rendszeresen az összes kereket leszerelték, megtisztították, lemérték és újra felszerelték a tömegveszteség kiszámításához.

Nem minden a „füstölés”

Értelemszerűen a kipufogóból csak a Kia esetében volt károsanyag-kibocsátás, 113,4 gramm szén-dioxid, 43 milligramm szén-monoxid és kettő milligramm nitrogén-oxid kilométerenként. Ezek az adatok mind bőven az Euro VI-os határérték alatt vannak. Szimplán a gumik kopásából származó károsanyag-kibocsátás 26 százalékkal volt magasabb a Tesla esetében.

Az abroncs kopó részecskéiből idővel kiszivárgó vegyi anyagokon túlmenően az illékony szerves vegyületek hatása is fennáll, amelyek folyamatosan „szivárognak” a gumiabroncs felületéről, hasonló anyagok a kipufogócsőből is származnak.

A tesztelés során az Emissions Analytics az általa szabadalmaztatott mintavevő berendezésével mérte a kipufogócsőn kiszivárgó vegyi anyagok mértékét. A járművek egy-egy gumiabroncsából is nagy mintákat vettek, és 20 Celsius fokra felmelegített mikrokamrába helyezték, a jármű tanúsítási tesztjének hőmérséklete körül, és ezen a szinten tartották a közúti teszt időtartama alatt. A kipufogógázból kibocsátott illékony szerves vegyületeket elemezték és számszerűsítették, majd a minta relatív felületével növelték a jármű mind a négy gumiabroncsának felületéhez. Az eredmény az lett, hogy a Kia Niro 57 százalékkal kevesebb ilyen anyagot bocsátott ki, mint a Tesla – írja a Green Car Congress.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink